0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fylla hålet med diverse massor går bort i de flesta kommuner då slangen måste vara utbytbar enligt borrtillståndet
Jag har några gånger råkat ut för att borrningen inte tillåts pga. förorenade marklager, de gångerna har jag föreslagit miljöstrumpa för kommunen har jag fått avslag med hänvisning till att borrningen i sig själv leder ner föroreningar i grundvattnet, och skadan redan är skedd vid påförandet av miljöstrumpan.
Är det så enligt borrtillståndet? Var kan man läsa om det? Intressant.Återfyllning med stenmjöl är i så fall det allra bästa alternativet, då det vid behov skulle kunna gå att blåsa bort det så slangen blir frigjord. (tror jag iaf)
Men skadan är väl i så fall skedd redan vid borrningen oavsett tätningsmetod/återfyllningsmetod? Låter som en märklig anledning för att säga "nej".
Nja, när man driver ner foderör så borrar man ju ned själva foderröret berget så berget blir i stort sett aldrig öppet mellan marklagren.
Jaha, då är jag med. Låter dock som att den metoden är omänskligt dyr. Finns väl ingen med normalinkomst som ens kommer nära att kunna betala en sådan investering. Kanske två hundra meter rostfria rör liksom... låter billigt o bra
jo, ca 500kr/m.det jobbet jag nämde krävde dessutom tre borrhål på 200m/st så borrningen skulle landa runt 300.000kr, nu står där en fin värmepump utan energihål
Läge att överklaga dumheterna? Var är detta ngnstans?
I Eskilstuna, kunden vill ligga lågt och lämna in en ny borransökan om ett tag och hoppas på att saken är glömd då. Det har funkat förr tydligen.