Hej på er! För det första
tack för ett mycket bra forum, jag har fått många bra tips härifrån som jag har varit väldigt nöjd med! För första gången hittade jag faktiskt inte svar på min fråga (någon gång måste det bli den första), så nu är jag medlem
.
Om man måste utföra en s.k. miljöborrning, dvs. återfylla borrhålet p.g.a förorenad mark, vem är då ansvarig för att tätningen skall hålla? Och vem blir skadeståndsskyldig om något, kopplat till borrhålet, händer i framtiden?
Är det:
1. Fastighetsägaren som har beställt bergvärme?
2. Är det entreprenören som levererar en helhetstjänst inkl. borrning, installation av värmepump osv.?
3. Är det själva brunnsborrningsföretaget?
4. Är det kommunen som handlägger ärendet om anmälan av värmepump?
Varför är jag då så "korkad" som ställer frågan här på forumet, och inte direkt till någon av de ovan nämnda inblandade parterna? Kanske många undrar...
Jo, det är så att ALLA inblandade parter, förutom mig själv då förstås, har SEMESTER! Finns ingen på kommunen, ingen hos entreprenören och heller ingen hos brunnsborraren som skulle kunna svara på min fråga.
Varför kan jag då inte fråga när berörda parter kommer tillbaka från semestern? För att jag behöver ha svaret så jag kan förbereda för val av tätningsmetod. Finns nämligen en hel del olika metoder, bättre och sämre ur olika synpunkter. Det är väldigt viktigt att jag får svar på min fråga omgående. Ibland kör allt ihop sig... så är det bara.
Ursäkta det långa inlägget. Tänkte att det är bättre och förklara direkt så slipper det bli massa frågor sedan