Tack för snabbt svar!
1. Då får vi hoppas på en mild vinter,annars lär det kosta mer än det smakar...
2.Funderar på in på mitten o ut i botten,övre delen får skötas av pelletspannan(högre laddtemp 72 gr).Har en liten elektrisk vv-beredare i serie med den inbyggda för att undvika legionella.Är jag ute o cyklar med placeringen av in o utlopp till vp?
3.Är mest oroad av strömavbrott,bor lite avsides i södra Närke.Funderar lite på vad som är lämplig volym värmebärare att pumpen jobbar emot.Kör jag via kamröret blir det i storleksordningen 10-15 lit glykolblandad vätska,inkl anslutningsrören.Vill till att kamröret fortfarande är effektivt,o inte belagt med ngt.......annars blir det mycket stopp/start.
Kabeln till styrskåpet(REGO 603) är specad till 2.5 kv.mm.Anslutningen till vp från skåpet går via 2 st kablar,1 st 12x0,75,samt 1 st 12x1,5.Har bara tittat som hastigast än så länge,men ser ut som det går 2x2,5kv mm till kompressorn.Är säkert inget problem,har ju funkat hittills.
Vill se lite hur det funkar med luft/vatten.Om jag känner mig tillfreds byter jag ut den mot ngt fabriksnytt,med bättre verkningsgrad.Gjorde på samma sätt med solvärmen,o jag ångrar att jag inte gjort det tidigare.Obeskrivligt skönt att slippa ha pelletsen tugga under sommartiden.Stänger av den ca 2:a veckan i april o startar den sista veckan i september
.Regn eller regntunga moln 3dgr i sträck,då får det bli elpatron.Man får dock tumma lite på "komforten" temperaturmässigt,speciellt april o september.Kan krypa ner till 18 gr inne,utan eltillskott.På sikt vill jag slippa pelletsen,därav försöken med vp.....
Välkomnar fler synpunkter o erfarenheter,positiva eller inte.