Hej alla Guru i ämnet!
Det minsta förslaget hjälper mig!
Mitt hus ligger mellan Vallentuna och Arlanda, och är byggt 1998.
Det är på cirka 100 m2 därför att övervåningen inte är vinter bonat men kanske jag hittar pengar för att göra detta någon gång.
I huset finns två andra värmekällor, en luft/luft värmepump som fungerar nästan alltid och som på sommaren används för att sänka temperaturen, när det behövs, samt en brasskamin.
Radiatorerna är på position 1 eller högst 3 för det mesta. Allt ändras bara då man förväntar sig ganska låga temperaturer.
Då stoppar vi luft/luft pumpen och ändrar inställningen på radiatorer för att få mer värme från ”frånluftspanna” inte slita kompressor på luft/luft pumpen.
Vi har bara lågenergi lampor överallt, inklusive in i garaget som inte är uppvärmt.
Total elförbrukningen för allt som allt, ligger runt 14000 kWh/år.
Vi har begärt några offerter från några företag som installerar bergvärme, men alla deras pumpar låg över vår årliga elförbrukning. D.v.s. inga besparingar.
Vet någon av Er var NIBE försäkras? Jag skulle mycket intresserad att läsa försäkringen.
IVT har ingen extra försäkring. Man kan vara med kompressor försäkrad medan resten av panna har gått sonder.(10 år kompressor och 6 år hela pannan).
Mvh
Nicolae