Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vilken Grundfos ersätter en viss Wilo?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken Grundfos ersätter en viss Wilo? (läst 4711 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mezzner
Expert på värmepump
Antal inlägg: 400
Karma +0/-0
Mezzner
«
skrivet:
08 juli 2013, 14:30:01 »
Citera
Jag har en kombiberedare i vilken det sitter en Wilopump för radiatorkretsen, som inte är a-klassad.
Den ska ju ha mycket gångtid, så jag överväger att byta den till en A-pump.
I beredare som tillverkats bara nån månad senare än min sitter det en a-klassad Wilo Stratos Para 25/1-7.
Det är dock en OEM-pump och lite svår att få tag i. Om jag istället skulle sätta dit en Grundfos Alpha-2, vilken modell är det som gäller då?
Jag har en radiatorkrets som troligen får betraktas som ganska stor, så jag antar att jag inte ska ha en mindre pump än Wilo-pumpen - hellre ska det väl då vara lite marginal uppåt.
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19387
Karma +15/-15
Smurfen.
SV: Vilken Grundfos ersätter en viss Wilo?
«
Svar #1 skrivet:
08 juli 2013, 17:06:57 »
Citera
Jag har en Alpha 2 till rad kretsen och en wilo yonos till brine för ventåtervinningen och jag gillar wilon bättre på nått vis. Enklare att justera och helt steglös inställning och auto adapt läget på Alpha 2an fick jag inte till. Har dock ingen aning om storlek men gissar på att en 25/60 räcker bra jag har en 25/40 och kör den på lågfart.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #2 skrivet:
08 juli 2013, 21:38:21 »
Citera
Wilon finns ju inte på deras websida, men jag har kurvorna för pumpen, så det ska ju gå att jämföra...
Loggat
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #3 skrivet:
08 juli 2013, 22:12:24 »
Citera
Skicka mejl till grundfoss så går du svar vilken Alpha2 du ska ha.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #4 skrivet:
08 juli 2013, 22:30:49 »
Citera
Det låter som en bra ide'!
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #5 skrivet:
09 juli 2013, 11:14:35 »
Citera
Har pratat med Grundfos.
Förslaget blev en Magna 25-80.
"Problemet" är dock att det också är en dyr pump. Den går på omkring EUR 500:- och antagligen mer i Sverige.
Under drift kan jag max spara i storleksordningen 50 W, och troligen lite mindre. Pumpen kommer att gå mer eller mindre kontinuerligt när jag producerar radiatorvärme - men det gör man ju inte året runt. Det betyder att pumpens livslängd definitivt riskerar att vara kortare än pay-off-tiden.
Nu har jag ju redan en pump, som inte är a-klassad, så jag kör med den istället, och då har jag fördelen att kunna se om den är rätt dimensionerad. Är den det så är allt väl, och är den inte det så vet jag bättre vad jag ska köpa för pump istället - och då blir det en a-klassad pump istället. Fick nu också tips om Ahlsells a-collection, som är lablade Flygtpumpar. Väsentligt billigare och strömsnåla.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #6 skrivet:
09 juli 2013, 11:17:47 »
Citera
Har du golvvärme ? Tycker en mindre cp borde räcka bra.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #7 skrivet:
09 juli 2013, 14:26:34 »
Citera
Nä, i huvudsak sektionsradiatorer. Och storleken beror inte på huset, den har jag fått från den defaultpump som Bosch/IVT väljer. Det är inte otänkbart att den är större än nödvändigt. Det är ju en viss fördel att köra systemet med den pump som nu ändå sitter i kombiberedaren, så ser jag hur det funkar!
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #8 skrivet:
09 juli 2013, 14:30:23 »
Citera
Hur kraftig är din gamla cp.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #9 skrivet:
09 juli 2013, 22:35:28 »
Citera
Har inte kollat. Den har förstås funkat, men jag har ju inte alls kollat hur lagom den varit, och så har den ju gått mot en klenare vp. Ska kolla sen.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #10 skrivet:
09 juli 2013, 22:42:27 »
Citera
Din nya vp har ju en egen cp som sköter cirkulationen mellan vp och tank så den här cirkpumpen ska ju bara sköta cirk på radiatorerna så storleken på vp spelar ingen roll och jag skulle inte vilja ha för mycket snurr på vattnet kan låta illa från rad då.
Loggat
Mezzner
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Mezzner
«
Svar #11 skrivet:
09 juli 2013, 23:43:55 »
Citera
Det faktum att det är så annorlunda arrangemang kanske gör det svårt att jämföra - och framförallt kollade jag ju aldrig om jag hade "rätt" delta på rad-kretsen. Jag har dock för mig att jag hade ett bra delta. Och jag tror att jag hade pumpen stående i snabbaste läget. Men när jag får igång det nya systemet får jag väl trimma och se. I vilket fall så tror jag inte att det kan löna sig att byta pump innan dess.
Loggat
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #12 skrivet:
10 juli 2013, 10:10:28 »
Citera
Låter som en bra ide att vänta och se att byta cp är ju snabbt ordnat om det sitter avstängningar. Kolla på ebay om du ska köpa cp ligger nog runt halva priset där köpte min wilo där och Alpha2an på kotly.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 744
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Raketost
SverreK
TS Comfort AB
Asa
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info