Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PEX, Koppar eller prisol till LV-installation  (läst 3575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
PEX, Koppar eller prisol till LV-installation
« skrivet: 19 juni 2013, 10:12:12 »
Hej Vänner

Planerar att installera en Bosch AW 6 + CC 160 9 KW

Funderar på att välja PEX mellan inneväggen och utedelen ca 4,5meter. Slangen kommer då att gå i en böj med radie på ca40cm och börja/sluta i 70mm hål fodrade med plaströr. Har två hål i betongväggen ut från pannan och två i altanen där pannan skall stå.
 
Kan jag använda PEX (LK har ju raka 5meterslängder) utan bockningsvertyg med den radien eller skall jag använda hårda kopparrör eller prisol. Tänker mig 28 eller 32 koppar alternativt motsvarande PEX A25 eller 32.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: PEX, Koppar eller prisol till LV-installation
« Svar #1 skrivet: 21 juni 2013, 07:04:39 »
1: Alla material har längdutvidgning som egenhet och med snabba kast i temperatur så blir det även snabba ändringar på längden vilket kan leda till ljud eller annat oväntat
2: Förmåga att leda ljud
3: Syrediffusionstäthet, alltså syre tränger igenom materialet och upprätthåller rost samt annat ovälkommet i värmesystemet
4: Isolering utomhus bör vara "plast" i ett vattentätt skal
5: Avrinning från ute-enheten bör hållas isfri hela vintern, högt upp på ett stativ helst
6: Möss, myror, etc älskar fukt, värme... För dem är det ett mysigt boställe i en rörkanal ::)
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PEX, Koppar eller prisol till LV-installation
« Svar #2 skrivet: 21 juni 2013, 13:38:24 »
1: Alla material har längdutvidgning som egenhet och med snabba kast i temperatur så blir det även snabba ändringar på längden vilket kan leda till ljud eller annat oväntat
2: Förmåga att leda ljud
3: Syrediffusionstäthet, alltså syre tränger igenom materialet och upprätthåller rost samt annat ovälkommet i värmesystemet
4: Isolering utomhus bör vara "plast" i ett vattentätt skal
5: Avrinning från ute-enheten bör hållas isfri hela vintern, högt upp på ett stativ helst
6: Möss, myror, etc älskar fukt, värme... För dem är det ett mysigt boställe i en rörkanal ::)

Tack för svaret även om valet inte blev lättare.

1: Funderar på att ansluta med flexslag mellan innerdelen (CC160) och anslutningarna i golvet dels för att göra det lättare att installera och att inte belasta anslutningarna i golvet ofördelaktigt. Är detta rumsrent eller felaktigt. Har antagit att flexslangar är diffusionstäta.

2: Tänkte använda flex-slang närmast VP:n för att minimera vibrationer. Combipex eller LK PAL torde leda ljud sämre än koppar.

3: Combipex eller LK PAL sägs vara syrediffusionstäta.

4: Tänkte 20mm polyetenskumm. Kanske skall överväga något med tätt skal. http://www.clasohlson.com/se/R%C3%B6risolering/Pr441375015

5: Blir rör med värmekabel på 3 meter. VPn kommer att stå 1,5 meter från ett stuprör med en nivåskillnad på 20-30 cm vilket borde fungera.

6: Med 28mm rör och 20mm isolering samt en kabel i varje kanal blir det extremt välfyllt i kanalen som är 70mm. Får se till att täta med någor som är svårt att gnaga på. Koppar är ju gnagarsäkert men pex borde fungera med seriös isolering.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: PEX, Koppar eller prisol till LV-installation
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2013, 14:04:19 »
1:du skall inte behöva flexslang mellan innedel och resten av huset
I så fall skulle du behöva flexslangar mellan varje radiator och stammen också.

2:skall inte behövas om.det inte gör det enklare att montera.
Sitter redan slang mellan kondensorn och anslutningarna på baksidan av pumpen.

3:kan inte uttala mig om detta.

4:fungerar utmärkt,används själv denna isolering på fören som är ut till pumpen.
Jag klädde dessa rör med svart stuprör dimension 70mm för att gnagare och fåglar inte skulle kunna komma åt isoleringen.

5:om du kan dra kondensavloppet in till en brunn i huset i stället så slipper du värmekabeln och de få kWh denna drar per år.

6: se punkt 4
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: PEX, Koppar eller prisol till LV-installation
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2013, 19:59:15 »
1:du skall inte behöva flexslang mellan innedel och resten av huset
I så fall skulle du behöva flexslangar mellan varje radiator och stammen också.

2:skall inte behövas om.det inte gör det enklare att montera.
Sitter redan slang mellan kondensorn och anslutningarna på baksidan av pumpen.

3:kan inte uttala mig om detta.

4:fungerar utmärkt,används själv denna isolering på fören som är ut till pumpen.
Jag klädde dessa rör med svart stuprör dimension 70mm för att gnagare och fåglar inte skulle kunna komma åt isoleringen.

5:om du kan dra kondensavloppet in till en brunn i huset i stället så slipper du värmekabeln och de få kWh denna drar per år.

6: se punkt 4

1: Tänkte egentligen flex för att underlätta installationen , inte för längdutvidgningsproblem. Men kanske är det fel att köra med flex. Visst är det bara att kapa rör men det kändes enklare att ansluta med flex. Men kan man lita på flex?

2: Ok så bra. då skulle jag kunna dra en LK PAL pex direkt från insidan av innerväggen till VP utan skarvar. Torde vara kostnadseffektivt.

4: Humm, verkar ju bra med stuprör, då får jag köra koppar så att det blir raka avsnitt.

5: Kan jag få till ett bra fall på ledningen så kan jag monterar jag till brunn inne. Antar att jag bör isolera dränageledningen också, eller?
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!