0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Shunt, push, termostat .. .. så många begrepp... Så här ser den ut som sitter där idag.Edit: Efter lite googling har jag kommit fram till att det är en LK Minishunt. Så den borde väl klara biffen?Finns det några nackdelar med denna lösning gentemot den traditionella inkopplingingen enligt första bilden? (skiktningen blir kanske något sämre tex?)
Att koppla sig på anslutningarna för "extern värmare" blir nog inte så lyckat. Den övre delen av tanken kommer hålla en väldigt jämn temp från topp till botten, 50-60 grader. Känns som upplagt för katastrof med ständiga varmvattenladdningar.
OK, jag har inte fått hem VVM310 ännu, så jag är inte säker på om man koppla in sig på anslutningen längst ner - ser hyggligt tångt ut inuti. Skickade ett mail till min normala kontakt på Nibe, men han har ju såklart semester liksom jag själv... Måste säga att det är lite kass lösning som erbjuds från nibe - måste väl vara hyggligt vanligt att man vill kunna ha värmen på i källargolvet. Pest eller kolera liksom.Vad tror ni om att helt enkelt sätta en stoppventil som blockerar radiator framledning, så att den inbygga cirkpumpen bara kan leverera vatten till shunten?Som jag förstår det, så måste jag då felställa kurvan varenda vår, för att ställa tillbaka det varje höst, samtidigt som jag vrider om stoppvredet för radiatorframledningen. Inte så lätt som man skulle önska med ett nytt system.
Någon kass lösning skulle jag absolut inte vilja kalla det. Det här är en väldigt bra lösning. Ska man nå högsta effektivitet på anläggningen så måste man köra fullt flytande kondensering. Då blir det ett system, det som behöver varmast framledning som blir styrande. Sedan får alla andra lägre tempererade system shunta ner sin framledning från detta första systemet. Det är såhär alla shuntgrupper funkar.När man körde oljepanna fanns inte detta problemet. Då var där 80 grader i pannan hela året. Sen hade man "shuntgrupp" till alla system, även det varmaste.Sen att många kanske vill ha varmare i shuntgruppen än huvudsystemet på sommaren, ja kanske de.Det du kan göra är ju att sätta din värmekurva. Sen sätter du en min framledning. Höj värdet för vilken utetemp som ska stoppa värmen. Då behöver du inte pilla på inställningarna. Sen får du antingen skruva på alla termostater när du inte längre vill ha någon värme eller sätta en ventil som dödar hela kretsen. Se bara till så att du gör en bypass också så fram och retur sammanbinds när du stänger din stoppventil.