Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bra installation/installatör  (läst 1353 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
Bra installation/installatör
« skrivet: 11 juni 2013, 21:11:41 »
Hej
Håller på att ta in offerter för en bergvärmepump till vårt hus söder om Stockholm.

Det är ett hus byggt 1928. 1,5 plans samt källare. Uppvärmning idag är en elpanna och vattenburna radiatorer (blandning av gamla och halvnya) samt elradiatorer i 2 rum i en tillbyggnad.
Boyta: 133,5 m2 (1 1/2 plan)
Biyta: 56,5 m2 (källaren med tvättstuga, förråd, kontor)

Från energideklarationen kan man läsa:
Energiprestanda: 142 kWh/m2, år
Energi uppvärmning: 29 400 kWh/m2, år
Varav energi till varmvatten: 5900 kWh/m2, år
Hushållsel: 7000 kWh/m2, år

Jag planerar att bygga ett garage ca 40 m2. Antingen fristående eller i källarvåning till en tillbyggnad/förlängning av befintliga huset. Dvs då skulle även boytan öka med ca 40-70 m2.

Ventilation: Självdrag

Framtemperatur elpanna: 40 grader vid +4 grader ute, 45 grader vid - 3 grader ute, diff på ca 4 grader mellan fram och retur.

Jag har fått/kommer få offerter med VP från Nibe (3), Thermia (2), Viessmann (1). Varirar ganska mycket på borrhålets långd, mellan 150 m till 180 m. Effekter på VP varierar mellan 8 - 10 kw. Flertalet av offerterna kommer från firmor som profilerar sig på att sälja VP. Jag har dock en offert från en traditionell rörfirma.

Vad jag tolkar när jag läser i detta forumet så är VP från de större märkena ganska lika. Det viktiga verkar vara installationen. Så vad avgör en bra installation? Och vad är en bra installatör? Hjälp mig med lite bra råd och kontrollfrågor vid utvärderandet av offerter och installatörer.
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bra installation/installatör
« Svar #1 skrivet: 12 juni 2013, 08:48:54 »
Jag har gjort en kalkyl på en Nibe 1245-10 kW, 35000 kWh energibehov.
Resultatet visar på ca 73% effekttäckningsgrad, vilket jag tycker är rätt optimalt om du inte tänkt sätta in en arbetstank, då kan du gå upp ytterlige 2 kW i värmepumpsstorlek.
Ett borrdjup (aktivt) på minst 150 meter är vad jag får fram i min kalkyl, förutsatt att du har granit som bergart, ett totalt borrdjup på minst 160 meter får alltså ses som rimligt, har du långt till berg och/eller grundvatten så kan det behövas mer, men även dessa saker bör en lokal aktör ha rätt klart för sig, alltså vilken typ av bergart, avständ till berggrund, och grundvatten du har.

Framledningstemperaturen verkar vara rätt hög, men jag undrar om det kan bero på att du låter termostaterna strypa bort flöde - med ett optimerat fast flöde över varje enskild radiator brukar man kunna sänka vbf en hel del, men detta kan bara en kunnig VVS-tekniker på plats avgöra.

Frågor som du kan ställa är:
Vad är skillnaden mellan effekttäckningsgrad och energitäckningsgrad? (brukar uppges i kalylerna)
Svar: Effekttäckningsgrad = hur stor del av det maximala effektbehovet som kompressorn på egen hand kan tillföra anläggningen. Energitäckningsgrad = Hur stor del av den till huset totalt tillförda energin som kompressorn står för. (73% effekttäckning ger ca 99% energitäckningsgrad)

Fråga: Behöver jag en arbetstank, och vilka är fördelarna med en sådan?
Svar: Man kan behöva en arbetstank om man t.ex. vill värma en liten del av huset året runt, t.ex. golvvärme på toalett, eller källare.
Det innebär att värmepumpen sommartid kan få väldigt lite vatten att jobba emot, vilket ger extremt många start och stopp, vilket i sin tur kan slita på kompressorn, med arbetstank får du längre gångtider, och du kan även utan att det påverkar värmepumpens driftsförutsättningar allvarligt låta alla termostater vara aktiva. Du kan även dimensionera värmepumpen för 100% utan att du riskerar att den får dåliga driftsförutsättningar. (Många start/stopp/korta driftstider)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lars Bergström

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm, Sverige
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC GSi 16
SV: Bra installation/installatör
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2013, 22:35:37 »
Tack för svaret.

Framtemperaturen, ja några termostater är strypta t.ex. övervåningen för att inte få så varmt där medan jag i källare inte får upp värmen tillräckligt pga för lite radiatorer. Ska montera ett par till innan nästa vinter.

Sedan lästa jag fel i mitt anteckningsblock. Det var inte framtemperaturen utan elpannans temperatur jag angav tidigare. Jag har monterat termometrar på rören in och ut ur elpannan. Så framtempen är 37 grader vid +4 grader ute och 40 grader vid -3 grader ute. Har tyvärr inte fler mätningar då vi inte bodde i huset hela förra vintern. Kurvan på min elpanna Nibe EVC 13 är ställd på värmekurva 10, förskjutning +1. Vi har haft ca 19-20 grader inne. Jag vet inte om det säger någonting?

Det måste väl finnas något mer som säger om en installation är är "bra" eller "mindre bra"? Och vad man ska kolla?
CTC GSi 16, installerad september 2019 med aktivt borrhål 2x 132 m från år2002,
Hus i Stockholm, 1.5 plan med hel källare i souterräng, byggår 1936/1955, uppvärmd yta: Boyta 220 m2 (20 grader) / Biyta 200 m2 (15 grader). 2 vuxna i hushållet. Vattenradiatorer.
-----------------------------------------------

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!