Hej!
vakna torsdag natt av att det rann vatten i tvättstauga/pannrummet....
håll tillgodo med att jag inte har en aning an rätta namn och benämningar på saker och ting...
pannan, en Autoterm a-200 från 1976 läcker i skarven mellan varmvattensberedaren och delen till den vattenburna värmen...
Huset ifråga är en enplansvilla från 1960 på 94m2+fristående garage i utanför Trollhättan i västergötland med vattenburen värme årsförbrukning på ca 16400kwh totalt.
Uppvärmningen har bestått av den gamla elpannan + en Mitsubishi FD25 (installerad 2010), el pannan har eg. bara värmt badrummet (vattenburen golvvärme och ett sovrum som inte luftvärmepumpen "kommer åt"...
nu till frågan... och där går det lite isär vem i släkten jag pratar med...
alt. 1.
köpa en luft/vatten typ "CTC Eco El + Eco Air 105" eller motsvarande... VÄLDIGT öppen för förslag!!
alt. 2.
bara köpa elpannan och fortsätta köra med luftvärmepumpen som vi gjort innan och komplettera med luft/vatten delen när luftvärmepumpen gjort sitt...
till saken hör att detta kom högst olägligt eftersom sambon är mammaledig och jag blir arbetslös inom kort och banken var inte så sugen på att lägga denna kostnad på huslånet utan det skulle bli ett blancolån...
har skickat mail till några företag för att få in offerter på vad en komplett installation av luft/vatten skulle kosta men börjar mer och mer överväga alt.2 för att hålla nere kostnaderna men vill inte bli dummsnål så hjälp mej lite på vägen är ni snälla..
/johan