Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta plats pÃ¥ offeranoden i en Kombiberedare?  (läst 753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Byta plats på offeranoden i en Kombiberedare?
« skrivet: 09 juni 2013, 14:14:24 »
Jag har en kombiberedare från Bosch/IVT som ska anslutas. Mitt över vvb-tanken finns tre anslutningar; varmvatten ut, anslutning av kallvatten samt röret som offeranoden är monterad i.
Jag ska dra rören rakt åt höger, och eftersom de då primärt går över varandra är det en nackdel att offeranoden sitter längst till höger, eftersom den är relativt lång och måste ha fritt ovanför hålet.

Jag skulle därför gärna flytta den så att jag byter plats på anslutningen av vv-ut och anoden. Detta skulle ju kunna vara en trivialitet - men jag hittar inga instruktioner om detta, eller ritning som visar hur anslutningarna in i tank verkligen ser ut.

NÃ¥n som vet??

Edit:
Min gissning är att varmvatten och anodanslutning ser lika ut med en anslutning som mynnar ut i tanken efter en kort rörbit. Samt att kallvattenanslutningen har ett längre rör som räcker ned i nedre delen av tanken. Det känns som att rören för vv och anod är lika långa (20 cm) när man sticker in en blompinne och känner efter kanten. Kallvattenanslutningen däremot känner jag ingen kant på.
« Senast ändrad: 09 juni 2013, 15:36:42 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Byta plats på offeranoden i en Kombiberedare?
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2013, 13:26:11 »
Jag får tillfälle att svara själv.
Jag har kollat med Bsoch, och det visade sig efter koll på ritningen att de två anslutningarna för anod och vv är likadana.
Dvs man kan byta plats på anoden till det andra röret. Jag får bara passa på och ändra märkningen på beredaren, det sitter ett klistermärke nära rören där det står vad de olika rören används till, men det kan ju lätt ändras med tuschpenna.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!