0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kontrollera att cirkulationspumpen är avstängd. Då svalnar värmesystemet i huset inom ett par dygn. Stäng också av ev elgolvvärme i badrum och handdukstorkar etc.
så här står det i manualen.Hög rumstemperatur För högt inställt värde på värmeautomatiken. Gå in i meny 1.1 (temperatur) och justera ner förskjutningenav värmekurvan. Om rumstemperaturenendast är hög vid kall väderlek kan kurvlutningeni meny 1.9.1 (värmekurva) behöva justeras ner.
Sen kan man aldrig få lägre temp än vad du har i huset, värmen i huset går ju åt andra hållet också, tillbaka till värmesystemet.Mensom sagt, kolla upp inställningar på kurva/försjutning.
Kör den ut 23 °C och du har 23 °C inne så är det inte pumpen som värmer.Det krävs skillnad mellan framledning och rumstemperatur för att nån effekt ska avges.
Det är enligt pumpen innetemp 22,5° Beräknad framledning 20° (vilket är lägsta tillåtna värdet)framlednings temperaturen 23,7° returledningen 23,6°utomhustemp 19,2°Det känns som om den skulle ligga och klotta i lite pannvatten istället för att cirkulera det tillbaka. Stänger jag av circpumpen är jag relativt säker på att inomhustempen sjunker, men som sagt..
Stänger jag av circpumpen är jag relativt säker på att inomhustempen sjunker, men som sagt..
du har ju samma retur som framledning. Du får dvs precis samma temp tillbaka till maskinen som du skickar fram. Eller: Det är inte framledningen som värmer huset, det är returledningen som värmer framledningen. Pumpen värmer en del också så det kan man ju räkna på med. MEN om du kollar nere på maskinen så ser du säkert att shunten är helt stängd, dvs allt är som det ska. Du kan ju inte kyla ner framledningen till 20c bara för att beräknad är just 20c. Tänk dig att du kör värme i en bastu och du har beräknad framledning 20c, inte kommer värmesystemet hålla 20c då utan något i stil med den temperaturen som du har när du sitter i bastun och dricker för många Lapin Kulta. Shunten läcker lite, pumpen värmer upp, huset värmer upp. Men hur som helst så är det inget fel. Hade du har 19c tillbaka och 23 fram så hade det varit ett problem. Men då har du ju inte det i dagsläget så med andra ord är allt som det ska.
Mycket logiskt. Så kan det vara. Betyder i så fall att rörledningarna är bra isolerade eller att omgivningen där de ligger uppnått samma temp som framledningen. Inte osannolikt. Går ju också att kolla om man ventilerar huset ordentligt så att rumstemp sjunker några grader.