Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 310p, kompressor blir varm och startar inte
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 310p, kompressor blir varm och startar inte (läst 3647 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hybrid3
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
hybrid3
«
skrivet:
28 maj 2013, 22:11:02 »
Citera
Hej,
Min Nibe 310p installerad 2007 har en kompressor som plötsligt inte startar, något jag upptäckte efter att varit hemifrån i några månader (lång utlandsvistelse).
Indikatordioden för kompressorn lyser men kompressorn går inte. Ledningen från styrkortet till kompressorn har spänning, värmekabeln likaså (antar att den platta kabeln virad runt kompressor är en värmekabel). När jag kände på kompressorn var den het, jag kopplade bort värmekabeln för att se om kompressorn skulle svalna men kan konstatera att kompressorn fortfarande är rejält varm. Jag kunde också konstatera att relät till kompressorn är alldeles sotigt på insidan av den genomskinliga plastkåpan men kompressorn får ju ström så det borde spela mindre roll.
Jag har provat att starta om maskinen, nu tänkte jag låta den vara avstängd över natten för att se om ett kallt motorskydd kan göra någon skillnad.
Vad finns det mer man kan göra? Kompressorn verkar vara en tämligen sluten enhet utan möjlighet att kontrollera motorskyddet.
Innan jag ringer hit reparatören vore det trevligt att kolla så mycket som möjligt för att undvika ett dyrt kompressorbyte.
Loggat
1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.
hybrid3
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hybrid3
SV: Nibe 310p, kompressor blir varm och startar inte
«
Svar #1 skrivet:
29 maj 2013, 06:33:26 »
Citera
Nu provade jag att start pumpen igen efter att den varit avstängd över natten men kompressorn går fortfarande inte igång, ett svagt brummande är det enda som hörs.
Loggat
1-planshus från 2007 på platta med LK golvvärme & rumsgivare. NIBE 310p med elpatron & fläktvarvtal styrda via HASS, bytt kompressor 2013.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
29 maj 2013, 07:31:35 »
Citera
Man kan mäta upp resistansen på kompressorn, det är väl mellan brun och blå du mäter.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #3 skrivet:
29 maj 2013, 10:17:00 »
Citera
Har den inte drift/startkondensator?
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
hybrid3
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hybrid3
«
Svar #4 skrivet:
29 maj 2013, 14:24:10 »
Citera
7 ohm över brun & blå. Jag vet inte om det är OK eller inte men det är i alla fall inget brott i kretsen vilket kanske iaf talar emot att det är motorskyddet som hängt sig.
Ja, startkondensator sitter på kompressormotorn.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29881
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
29 maj 2013, 14:27:04 »
Citera
Den har en driftkondensator också, den sitter uppe till vänster om man fäller ner frontpanelen (28).
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3075
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #6 skrivet:
29 maj 2013, 14:46:09 »
Citera
Tror det är någon av dem, möjligen om den har ett startrelä att det kan vara det.
Man kan kolla funktionen hos en kondensator med ett mätinstrument.
1. Töm kondingen från ström, helst med hjälp av ett motstånd på några ohm.
2. ställ instrumentet på ohm mätning och mät mellan kontaktstiften, nu ska resistansen öka efterhand som kondingen laddar.
3. Notera resistansen.
4. Ta bort en av mätpinnarna, vänta nån sek och sätt tillbaka mätpinnen. Resistansen ska nu vara densamma som vid avläsningen tidigare, och fortsätta öka därifrån. Är den det kan man konstatera att kondingen laddar och håller spänningen, om inte, är den kass.
Innan man pillar med något elektriskt gäller som vanligt, BRYT STRÖMMEN och mät så att det säkert är spänningslöst.
mohm mätområde brukar jag använda. skiftar man sen mätpinnarna, ser man resistansen minska, ohm kondingen är hel. Samt att det står - framför.
«
Senast ändrad: 29 maj 2013, 15:23:32 av hplp
»
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
hybrid3
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
hybrid3
«
Svar #7 skrivet:
29 maj 2013, 18:57:14 »
Citera
Intressant!
Carl, jag missuppfattade kretsschemat. Den kondensator du nämnde är den jag trodde fanns i kompressorn vilket naturligtvis förenklar felsökningen. Jag ska kolla kondensatorn enligt hplp's instruktioner.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1095
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
alvinpalv
Josth
Nickmac
Tobias Andersson
Kvarn
DonPablo
Mike
ghupost
T Ramsmark
Heat?
rikardagren
Erik Renberg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info