Ok då förstår jag. Då är det kanske lättare att dra nya rör för framledning och retur från det nya pannrummet till det gamla. Då kommer du ju rätt med dimensionen till huvudstammen. Sen är det ju kall och varmvatten rör som också kanske får dras dit.
Jepp så är läget, återstår dock att se vilket av alternativen man väljer att gå på då det väl blir installation.
Blir riktigt lång rördragning till gamla pannrummet om jag väljer att placera JVP:n i "nya pannrummet", skulle tro att det handlar om ca 20 meter enkel väg, alltså totalt 40 meter rördragning för framledning och retur.
Är väl antar jag 28 mm rör en rörkrökare väljer eller, är det kopparör som gäller eller finns andra alternativ?
Blir det detta alternativ så tror jag att man kör på en separat el-vvb och en JVP utan vvb.
En till fördel med att jag skulle välja nya pannrummet är att kollektorslangarna i sådana fall hamnar på baksidan av huset, där är det skogsmark och en mindre äng, återställningsarbetet blir med andra ord minimalt, sen finns det ingen annan installation på baksidan.
Så ja, är det negativt på något sätt att ha 20 meter rördragning mellan vp och elementstammens början, frånsett då rörkostnaden?
Är det mycket eldragning till en värmepump?