0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vilken märkeffekt har varmvattenberedaren? Var lasterna jämnt fördelade mellan faserna när du mätte så att det inte finns en fasförskjutning mellan ström och spänning när man mäter mellan fas och nolla (vilket jag antar att du gör med effektmätaren)?
Vid beräkning av 3fas efekter är formeln P=UxIx1,732 x cosfi P=efekt U=spänning I=ström 1,732...=roten ur tre cosfi=verkningsgraden Någon fasförsjutning får man ej vid rent resistiva laster som tex elpatroner och elelement.
spänningen mellan två faser är 380 volt dock inte över allt man håller på att höja till 400 voltoch när ena fasens spänning är över 0 volt är den andra fasens spänning under 0 volt när den ena fasen skjuterpå drar den andra
det förutsätter att elementen är kopplade i Y samt att en utjämningsnolla är ansluten till nollpunkten
Har ju jobbat med likström o elektronik en del under arbetslivet, men har alltid tyckt att det här med växelström o spec. 400 3-fas är ett kapitel för sigFör att förtydliga mig lite (om jag kan) så har jag de två andra säkringarna på plats men matar min special mätsäkring från annan gruppVid all effekt inkopplad på vv så fann jag att på min inkopplade "mätfas" förändrades mätvärdet en del om jag skruvade i eller ur någon av de övriga säkringarnaJaja jag förstår att många tänker, amatörer ska inte hålla på med sånt här men alltid lär man sig något