Hej! Jag har en liknande tråd i Thermia-forumet, men nu har min fru och jag riktat fokus mot NIBE istället. Skulle vara mycket tacksam för synpunkter på detta.
OM HUSET:
• 1 1/2 plans hus byggår 1966. Tilläggsisolerat. Yta ca 100 m2 på nedre plan och 60 m2 på övre plan.
• Vattenburen värme på nedre plan, gamla enrörs radiatorer. Elradiatorer på övre plan.
• Nuvarande uppvärmning: Elpanna från 1988. Elförbrukning: ca 27.000 kWh, varav ca 20-21.000 kWh för uppvärmning + varmvatten (enligt schablonberäkning).
• Vi vill konvertera till vattenburna radiatorer på övre plan för att få en komplett enhetlig lösning.
• Nuvarande elpannan har varit helt avstängd mellan maj-augusti, förutom uppvärmning av tappvattnet. Elradiatorerna har endast varit igång under de kallaste vintermånaderna (nov-mars). Detta tillsammans med tilläggsisoleringen kan förklara den förhållandevis låga elförbrukningen i ett gammalt 60-talshus (betydligt lägre än schablonvärdet).
OFFERT NIBE 1245
Effektbehov kompressor: 6 kW
Borrhål: 124 meter
Inbyggd 4-stegs elkassett på 9 kW
6 m foderrör ingår, alla nödvändiga installationer osv.
6 nya vattenradiatorer monteras på övre plan
Total kostnad efter rotavdrag: 145.000 kr.
Är det lagom tilltaget borrhål och kompressoreffekt? Andra synpunkter? Stort tack på förhand!