Hej,
Som rubriken lyder så önskar jag få råd ang min kommande investering av en värmepump, nedan följer lite relevant fakta. Jag är ytterst tacksam för de råd jag kan få.
-Huset färdigställt 1992, 115m² boyta
-Enplans, norsk leverantör hyfsat välisolerat, 200mm under plattan
-Legalett luftburet golvvärmesystem, 5Kw elpatron samt en fläkt som cirkulerar luften i ingjutna spirorör i golvet, detta användes de första tio åren som enda värmekälla utan problem (inte av mig utan av tidigare ägare)
-Sitter en ca 10år gammal LLVP som vi kört med i vintras (utom en månad då vi körde enbart golvvärmen) det står CITO (CHOFU?) på den
-Vi hade i vintras mellan 18°-20° inomhus önskemål är 21°
-Förbrukningen ett år tillbaka är knappt 20 000Kwh
-Vår nuvarande vv beredare är från 1978 (föregående ägare menade att det var det bästa) den är väl inte särskilt välisolerad
-Jag har ett friliggande garage 4m från huset som är dåligt isolerat som jag i vintras hade ca 5° i, jag vill ha in värme där också så att jag kan hålla ca 15° året runt är inne på en LLVP (tittat mot Mitsubishi)
-Vi är tre personer i hushållet varannan vecka två vuxna och en tvååring, fem varannan vecka två tjejer 11+15 år
-Jag planerar att byta ut värmeelementet mot ett vattenburet i plattan (legalett har utbytes)
-Vattenvärmeväxlaren är på 3,5Kwh vid 55° framledningstemperatur, fläkten är på 200w, se PDF
-Jag måste dra slangar på den oisolerade vinden för att nå fram till värmeväxlaren
Syfte och mål
-Få ned energiförbrukningen
-Använda golvvärmen (ökad komfort)
Jag vet knappt vart jag ska börja men jag ser följande risker
-3,5Kw kommer inte att räcka?
-Temperaturen på vattnet som går i retur har för hög temperatur så pannan larmar
Vad ska jag tänka på? Vem, vilka ska jag vända mig till? Hur stor/liten pump bör jag köpa? Inverter eller on-off? Fabrikat (jag vill ha en kvalitetspump)?
Jag är tacksam för alla råd och tips samt om någon har gjort en liknande konvertering.
Tack på förhand!!