Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärartempen stiger efter nÃ¥gra minuter  (läst 2699 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bonner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför kan inte allt bara fungera?
    • Projekt-hus
Efter mycket diskuterande blev det att vi införskaffade en Nibe 1245 eftersom vi ville kunna köra frikyla och värma poolen på sommaren. Vi köpte Evenco fläktkonvektor som placerades på vinden efter tips från rörmokaren, från konvektorn går det 3st luftrör (ett till varje sovrum). Har dock inte hunnit testa frikylan så mycket ännu, men nu är det hyfsat varm på dagarna så att jag testade idag att köra igång frikylan.

När jag sänker gradminutsinställningen så att frikylan skall aktiveras hör jag att cirkulationspumpen till frikylan samt trevägsventilen börjar jobba. Köldbärartempen in sjunker till 7ca och returen blir ca 11. Allt gott.. Men efter 3-5 minuter så höjs köldbärartempraturen sakta för att sluta på rumstempraturen. Jag ser på flödesmätaren som sitter monterad på köldbärarrören som går till konvektorn att de har ett flöde om ca 4-5 l/min.

Vad kan det vara för fel? skall inte köldbärartempen ligga kvar på 7grader?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Köldbärartempen stiger efter några minuter
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2013, 20:04:05 »
Kolla om du har fabriksinställningar i meny 1.9.5

Dessa duger inte för att skapa komfort.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köldbärartempen stiger efter några minuter
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2013, 20:44:42 »
Jag tycker det låter som att backventilen mellan påsticken till frikylan på KB-ledningen inte håller tätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köldbärartempen stiger efter några minuter
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2013, 20:56:07 »
Hur funkar det att köra frikyla i vent rör är det inte risk för kondens ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bonner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför kan inte allt bara fungera?
    • Projekt-hus
SV: Köldbärartempen stiger efter några minuter
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2013, 21:11:41 »
Hur funkar det att köra frikyla i vent rör är det inte risk för kondens ?
- Det är kondensisolerade spirorör som ligger på vinden, enligt Eveco så sker den mesta avfällningen i fläkten så att luften som färdas i spirorören skall tydligen vara såpass "torr" att den inte fäller av sig

Kolla om du har fabriksinställningar i meny 1.9.5
Dessa duger inte för att skapa komfort.
- Vad exakt tänker du på? har du något förslag på hur jag skall ställa in det?

Jag tycker det låter som att backventilen mellan påsticken till frikylan på KB-ledningen inte håller tätt.
- Hmm, möjligt  Sc:,h

Jag testade att sätta shuntfördröjningen till 30sek (fabriksinställning) och nu verkar det fungera, jag hade ändrat detta till 10sek för att jag trodde att cirkpumpen annars gick torr? vet inte om jag är och vadr ute och cycklade ;)

Skall testa några fler varma kvällar så får vi de om det fortsätter fungera.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärartempen stiger efter några minuter
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2013, 17:37:52 »
Har du lust att lägga in en skiss över din instalation.
Frugan och jag börjar gå här i värmen och frusta och det lät som en smart instalation.
Vi har alla i familjen sovrummen på ovanvåningen så det borde funka fint även här hemma med spirorör dit.

Undrar lite om kondensen i fläketn på vinden, vart tar den vägen?
//Wassman
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köldbärartempen stiger efter några minuter
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2013, 21:46:41 »
Undrar lite om kondensen i fläketn på vinden, vart tar den vägen?
//Wassman

Alla fläktkonvektorer som är avsedda för kyla har kondensvattentråg.
Takmodellerna brukar även ha en kondensvattenpump för att bli av med vattnet, sen drar man ett rör därifrån till ett avlopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!