0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nackdelar?
Mycket skrik för lite ull?Jag har svårt att tro att en luftsolfångare på inluften till en bra FTX kan ge mer, än mycket marginell effekt.
Vad tror ni om att dra tilluften genom en luftsolfångare till FTX-aggregatet på vinterhalvåret på utsidan av aggregatet så att säga? När det är sol borde man ju få klart högre in-temp på luften och så något fint spjäll som slår om när det är för varmt ute för att man ska vilja värma luften? Min Heru växlar ju åt 'andra' hållet också så är det 30-gradig tilluft kommer den använda rotorn för att kyla tilluften snarare än värma för att hålla rätt temperatur vilket ju skulle kännas som ett angenämt problem till och från?Blir ju en relativt enkel konstruktion eller har jag fel? Man behöva inte några fläktar som drar runt luft och drar el, det finns redan. Man får inget övertryck i bostaden för det är ändå FTX-anläggningen som tar luften och så vidare.Nackdelar?
LSF skall sitta imellan FTX och tilluft in i huset.Inte mellan uteluft och FTX.
Warum? Jag tror inte mitt agg kommer köra rotorn om uteluften håller ~30 grader och huset är i behov av värme för att 'kyla' uteluften. Fast jag har inte testat.
Kan köpa konceptet även om siffrorna är uppåt väggarna. Någon tilluft som håller +5 vid -10 ute är det ju aldrig tal om förstås.Mycket krångligare att lägga det på tilluft-sidan än uteluft byggnadsmässigt, måste man genom ytterskal och ha sig. På uteluften direkt kan man (jag) mest lägga det på taket och hämta där istället.
LSF skall sitta imellan FTX och tilluft in i huset.
Då blir det nog ganska kall tilluft på vintern, när inte solen lyser.
Kanske enklast att sätta den mellan uteluft och insug?
sege har ju 60 vakuumrör och acktank. Då är det bara ett kanalbatteri som fattas.Du kanske har ett till salu.....