Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: El besiktning  (läst 3444 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1178
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
El besiktning
« skrivet: 27 april 2013, 10:06:54 »
Innebär en godkänd elbesiktning att man har ryggen fri om det värsta sker? Dvs brand pga elinstallationen!

Saken är att mitt garageprojekt rullar sakteliga vidare (inreder övervåningen). Har själv dragit ledningarna mellan dosor. Under överinseende av en kompis som är behörig elektriker. Har inte själv kopplat ihop något. Tanken var kompisen skulle göra inkopplingarna via sin arbetsgivare. Dvs "vitt". Problemet är tydligen att arbetsgivaren hans inte gör jobb mot privatpersoner....

Däremot kunde kompisens chef tänka sig att utföra en elbesiktning av anläggningen efter den är färdig.
Får man som ett besiktningsprotokoll å gäller det vid en ev tvist kontra försäkringsbolag? Någon här som vet?

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El besiktning
« Svar #1 skrivet: 27 april 2013, 11:46:07 »
Nej du får inget intyg som du kan "slå" försäkringsbolaget i huvudet med, du får ett intyg om att anläggningen var OK vid besiktningstillfället. Hur din anläggning är ett dygn senare säger ju inte ett protokoll nått om. Skulle det hända nått så bryr sig inte försäkringsbolaget om ett ev protokoll utan om arbetet var fackmannamässigt utfört, den bedömningen gör dom efter skadetillfället.
Intygets värde ligger hos kunden som kan känna sig relativt trygg att han har fått ett arbete som är rätt utfört.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1178
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: El besiktning
« Svar #2 skrivet: 27 april 2013, 21:31:10 »
Nej du får inget intyg som du kan "slå" försäkringsbolaget i huvudet med, du får ett intyg om att anläggningen var OK vid besiktningstillfället. Hur din anläggning är ett dygn senare säger ju inte ett protokoll nått om. Skulle det hända nått så bryr sig inte försäkringsbolaget om ett ev protokoll utan om arbetet var fackmannamässigt utfört, den bedömningen gör dom efter skadetillfället.
Intygets värde ligger hos kunden som kan känna sig relativt trygg att han har fått ett arbete som är rätt utfört.


Tack för svaret!
Iom att installationen kommer utföras av behörig elektriker så får man väl hoppas att det utförs rätt...

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: El besiktning
« Svar #3 skrivet: 28 april 2013, 09:27:13 »
Med andra ord: om jag som saknar behörighet utför egen installation OCH gör det fackmannamässigt, så spelar det ingen roll vid en eventuell försäkringsfråga i efterhand, om de kan göra bedömningen att det var fackmannamässigt utfört ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El besiktning
« Svar #4 skrivet: 28 april 2013, 09:34:38 »
Ja försäkringsbolaget är inte ute och jagar ev obehöriga, det är en sak för elsäkerhetsverket. Blir det ett fel som orsakar en olycka som försäkringsbolaget är inblandad i kommer dom att kräva ersättning från den som gjort fel, oavsett behörighet eller ej. Fördelen för en behörig är att han troligen har en företagsförsäkring som träder in, en privat har antagligen inte det. Så hempularen kan stå med en miljonskuld till försäkringsbolaget. Det är en stor orsak till att många elektriker ( dom som har koll på läget) inte har så stort intresse av att jobba svart. Tjäna några hundringar svart för att riskera miljoner är rätt korkat, tycker i alla fall jag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: El besiktning
« Svar #5 skrivet: 28 april 2013, 10:58:44 »
Det är en stor orsak till att många elektriker ( dom som har koll på läget) inte har så stort intresse av att jobba svart. Tjäna några hundringar svart för att riskera miljoner är rätt korkat, tycker i alla fall jag.

Jo, men det finns ju även många andra yrkesgrupper där man riskerar att det blir dyrt om man gör fel. Varför är just elektriker så speciella?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: El besiktning
« Svar #6 skrivet: 28 april 2013, 11:38:03 »
Jo, men det finns ju även många andra yrkesgrupper där man riskerar att det blir dyrt om man gör fel. Varför är just elektriker så speciella?

Skulle gissa på att konsekvenserna med elfel blir så stora.
Elektriska orsaker är en betydande del av alla bränder (fast nu klassas "glömt spisen på" som elektrisk orsak) medan t ex vattenskador sällan får samma konsekvenser.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: El besiktning
« Svar #7 skrivet: 28 april 2013, 16:31:15 »
(fast nu klassas "glömt spisen på" som elektrisk orsak)

Precis, att vara kock innebär betydande risker...  *roflmao*
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: El besiktning
« Svar #8 skrivet: 28 april 2013, 17:25:28 »
Bra poäng! Man får INTE koppla in el själv, man får INTE koppla in sin  värmepump själv. Men du får använda spisen, du får koppla in gasolvärmare och etanol kaminet själv. Hur fet är med VA vet jag inte. Alla vet hur VP hanteringen och konverteringen går till med kinapumparna! Och statistiskt sett ordakar spisar förmodligen fler bränder än elfel pga felaktig installation!
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El besiktning
« Svar #9 skrivet: 28 april 2013, 17:53:49 »
Olle61, det är inget speciellt med el, det har jag aldrig påstått men om jag säger så här då varför skulle jag riskera att bli stämd för miljoner för att (och tjäna några hundringar) min snåle granne inte vill betala vad det kostar. Går det galet kommer han garanterat att kräva mig på ersättning och då sitter jag med skägget i brevlådan.
Att man gör saker till sig själv kan jag förstå men att ta risken för nästan ingenting för andra   Sc:,h Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3612
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: El besiktning
« Svar #10 skrivet: 29 april 2013, 15:49:45 »
Det är en stor orsak till att många elektriker ( dom som har koll på läget) inte har så stort intresse av att jobba svart. Tjäna några hundringar svart för att riskera miljoner är rätt korkat, tycker i alla fall jag.

På dom svartjobb jag har gjort har jag ALDRIG varit på om någon frågar.. ;)
Sen vet jag många elektriker som jobbar svart, men dom är yngre än mig så då orkar...

Det smartaste/vidrigaste jag har hört ang svartjobb och elektriker..
När någon av dom stora drakarna byggde nya hus i hammarby så la dom ner golvvärme direkt i alla badrum och sen kunde bostadsrättsägarna beställa det som ett tillval vilket inte alla gjorde..
Elektrikerkillarna som var med på bygget visste exakt vilka som inte hade gjort dessa extrabeställningar så dom la ner egna lappar där dom erbjöd bostadsrättsinnehavaren golvvärme och tog halva priset svart, sen åkte dom dit och monterade in en termostaten på helgerna och tjänade grymma pengar...
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1178
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: El besiktning
« Svar #11 skrivet: 29 april 2013, 20:02:31 »
Pratade idag med en annan elektrikerkompis som jag i ren desperation frågade om hjälp ( även detta vitt) iom att jag inte hade hört ifrån kompis no 1.... ::)

Som han såg det var det helt ok om elfirma 1 gör en elbesiktning. Även om han tyckte det var puckat av dem... :)

Är inte orolig för dålig installation. Hur det än blir....

Frågan är hur nogranna försäkringsbolag är med skadeorsaker. Jobbar i dagsläget med mycket vattenskador. Med försäkringsbolag som kunder. Ofta rör det sig om undermåliga jobb utförda av personer med ett annat tänk vad det gäller våtzoner å byggteknik. Host host öststatsfolk...
Försäkringsbolagen tycks svälja det mesta. Ofta handlar det nog om Svenska bolag som har underentrepenörer som anlitar mer obskyra underentrepenörer. help

För en gångs skull tackar jag för det multikulturella utbudet. Iom gott om jobb. tummenupp

Tyvärr blir vi alla drabbade via våra försäkringspremier.

Tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: El besiktning
« Svar #12 skrivet: 29 april 2013, 21:08:18 »
Det handlar väl oftast om lite annan typ av skador, vattenskador kan ju bli kostsamma men dom skadar knappast personer och oftast totalförstör dom inte ett hus. Med elolyckor är det väl oftast skadorna allvarligare (dyrare) även om dom kanske inte är så frekventa.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 402
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!