0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Upp till 30 starter/dygn under vår och höst är inte några problem, du får färre starter på sommaren, och när energibehovet är större på vintern.Men vill du minska antalet starter så skall du se till att:1. Stryp inte bort flöde med termostater2. Öka värdet på gradminuterna, 50% högre värde ger ca 25% färre starter, om du dubblerar värdet så får du ungefär hälften så många starter.. (Alltså om du ökar från 60 till 90 gradminuter så får du 25% färre starter)3. OM du äkar värdet på gradminuterna måste du även öka värdet för TS-min, det bör vara 5 gånger högre än värdet för gradminuter.4. Öka även gärna VP diff VB till ett högre värde så att värmepumpen inte börjar starta/stoppa p.g.a denna parameter.
Om är och börvärde är mer eller mindre samma skall det inte bli några starter alls, men det räcker ju om bör är 23 och är ligger på 21 så startar den ju efter ca 50 minuter (2 X 50 = 100 gradminuter).Om du sen har VP diff VB på 12, och vbf snabbt stiger till 34 grader så stoppar kompressorn p.g.a. detta.Ju fler termostater man tillåter strypa bort flöde när vårsolen gör sig påmind, desto högre värde måste man sätta på VP diff VB, eller så ökar man rumsgivarens påverkan.Å andra sidan, en hög rumsgivarpåverkan gör också att man får fler starter då den kompenserar börvärdet kraftigt om du får över eller undertemperatur i huset.Jag har kommit fram till att en rumsgivarpåverkan på 3 funkar bra för mig, det gör att det inte blir allt för vamt inne när man har yttre energitillförsel, men samtidigt gör det inte heller att det blir allt för många start och stopp.
Upptäckte idag att den körde väldigt många start/stopp under en period nu när solen värmer upp inneoch framledningen förmodligen gått ned så pass mycket. Hur få bukt på detta.Har nu ställt:Den vill ha 21 grader i framledning.Innegivare på 20 grader. Ger ca 21 inne.Rum komp är: 5.
mer eller mindre helt och hållet.
Mmm, inte dölja, men om man helt och hållet vill bli av med de onödiga starterna bör man även sänka parallellförkjutningen en grad eller två.
Från kl. 16:30 är det spillvärme från varmvattenproduktion du ser i grafen.Gradminuträknaren stannar upp under varmvattenladdningarna.