0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den värmer luften med ca 800w/m2 yta.
Men beror inte det på vad man har för material som solen lyser emot Ta extågråttans LSF, ger de mao 800w/m2 10m2 skulle isf bli 8000w, mao 8kw (eller?)Luftlfödet igenom LSF:en spelar oxå in väl?Om man ex har 10m2 LSF under vintern på taket, skulle man inte kunna blåsa ut den värmen som blir genom den till en L/L eller L/V för att ge den varmare luft att ta värmen ur
Hmm,Kunde ju inte skriva i Tågråttans tråd, så jag skriver här.Jag ser att han använder billig takplåt som lämpligt nog är svart på framsidan.Men är det inte bäst att ha allt mattsvart, dvs att även måla baksidan med mattsvart värmebeständig färg, då avges väl mest värme till luften?
Rådisen cirkulerar luften bakom takplåten om jag minns rätt?
Plåten får inte vara direkt mot glaset för då strålar värmen ut igen.
OK, lagom avstånd där tro?Så tanken är glas, luft, plåt då.Nu har ju Råttan vanligt glas i rutan skulle jag tro, men energiglas är väl sådant att det tar sol genom ett håll och förhindrar värmen från att gå tillbaka sas
Rätt så, energiglaset: kortvågig solstrålning in och långvågig värmestrålning reflekteras tillbaka.Spelar ingen roll hur man vänder glaset, men det bör ha beläggningen (elektriskt ledande) på insidan.
Vet inte om jag fattade dig rätt men som jag tolkar det så skulle energiglas vara perfekt att ha ist för vanligt glas då de håller inne värmen som bildas...