0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att nå så lågt som 0.17-1.18 är mycket bra. Jag har räknat på: - Väggar: 0.21 - Tak: 0.088 - Golv: 0.091Fönster och dörrar varierar mellan 1.0 och 1.2 (plus en vikdörr på 1.6). Detta ger medel-u på 0.19. Till det har jag lagt ett schablontillägg på 20% för köldbryggor och så landar det på 0.22. Hade mina väggar haft ett u-värde på 0.13 (som dina) hade mitt medel-u landat på 0.20.
Mainstream: Är inte säker på hur du räknar, men dubbelkolla alla ytor. Kom även ihågt att du ska dra bort fönsterarean från väggytan. Om du inte redan sett den kan du använda denna sida: http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspxDetta är ett sammanvägt medelvärde av tak, väggar, fönster, dörrar, golv samt köldbryggor.
Är det med Argon, plast och bästa reflektionsbeläggningen?Träbågar?Hur blir det med 4-glas?
OK, men vad är det för konstruktion som är tänkt?2-glas? Hel-alu-bågar?
Systemets köldbryggor är brutna med fiberglasarmerad polyamid och levereras som standard med ett D4-16 isolerglas (energi + argon) med ett U-värde på 1,1. Önskas extremt god värmeisolering kan man välja glas med U-värden ända ner till 0,5.