0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ingen diskussion om att byte till automatshunt är lönsamt, särskilt om man eldar med ved. ..
+Mindre energiförluster från dåligt isolerad panna(?) Hänger ihop med den övre punkten. En äldre kombipanna är ju i regel dåligt isolerad och då kommer varmt vatten som ligger i pannans tank att avge mycket överskottsvärme till det kallare pannrummet. Har man en bra shuntautomatik så kan inomhusgivaren känna av att det är tillräckligt varmt inomhus och då behöver pannan inte producera värme i onödan. Då blir värmeförlusterna till pannrummet mindre.
Pannan har ingen kontakt med shuntstyrningen. Den kommer fortfarande vara lika varm.Enda sättet att få mindre förluster i pannan är att sänka temperaturen på elpatronen.
Sitter och funderar hur man räknar på effekt och tid att ladda ack.tankar vid vedeldning.Ponera att jag har en vedpanna med en maxeffekt på 30kW. Jag har läst nånstans att den nominella (?)dvs. medeleffekten då vanligen är ca 25kW. Här är det inräknat att man har lägre effekt i uppstart och slutfasen av en eldcykel.Säg att vi har ett hus med 6kW effektbehov under några dygn i januari. Acktankarna rymmer 1600 liter och skall eldas upp ca 50 grader C, från 40-90 grader C. Värmen som behövs då är ca:50 C * 1600 liter * 1,16Wh/liter = 92 800 Wh = 92,8kWh.Med en medeleffekt på 25kW bör det ta ca 3,7 timmar att producera 92,8kWh. Samtidigt använder huset 6kW varje timma under de 3,7 timmar (6 * 3,7h = 22,2 kWh). För att producera dessa 22kWh behöver panna gå nästan 1 timma till, varpå det gått åt ytterligare 6kWh till huset dvs. totalt 28kWh mer än de ursprungliga 92,8kWh. Således behöver jag elda minst 3,7h + 1h extra samt ev. ca några minuter ytterligare för att komma ifatt den värme som tas ut under eldcykeln.Är denna beräkning någotsånär rätt eller har jag missat något?