Hej
Vi har för drygt en månad sedan flyttat in i ett för oss nytt hus. I huset finns en Nibe EVC 270 c2 från 1997 med en på något sätt dockad Mitsubishi vp. "MR SLIM", vilken enligt uppgift ska vara från ungefär samma år. Till pannan finns det en utegivare samt en sensor på det utgående vattnet till radiatorerna som tillsammans styr shunten enligt vald värmekurva.
Under de första veckorna i huset hade vi ordentligt kalla nätter med temperaturer mellan -10 och -17. Då märktes tydligt att pumpen inte orkade värma huset och pannan var då inställd på att aldrig slå på elpatronen, vilket gjorde att det var väldigt kallt i huset. Nu har jag hittat reglaget på pannan som slår till elpatronen, dock tycks den i detta läge alltid vara på även om pumpen producerar värme. Likaså tycks pumpen köra för fullt även om den inte förmår generera någon värme ur för kall luft, mao känns det som att det går åt väldigt mycket el när det är lite för kallt.
Nu när temperaturen gått åt det varmare hållet har vi klarat oss på att enbart köra värmepumpen och att ha elpatronen avstängd dock går pumpen i princip hela tiden och huset drar då enligt elmätaren mellan 3,6 till 4,2 kw momentant, jag har bara vid två tillfällen noterat att pumpen inte kört. Även detta känns som en dyr historia. Innetemperaturen pendlar mellan 21 på morgonen till ca 23-24 nu på kvällen, pumpen jobbar likväl på för fullt.
Vi har inte fått någon elräkning än och jag har missat att skriva upp ställningen på verket, men jag har sett föregående ägares förbrukning ett år bakåt, vilket låg på ca 25000 kwh. Detta för 140 kvm i ett plan, byggt 1978 och inte någon tilläggsisolering (nu är det ditlagt ca 40 cm lösull på vinden), 3-glasfönster, varav ca hälften än nya.
Det jag funderar på är om det kan gå att bygga om anläggningen på något sätt, till exempel koppla in en innegivare?
Ska den dra så mycket ström, kaputt?
Pumpen är gammal och nyare pumpar är väl mycket effektivare, kan man byta bara själva pumpen, eller är det bara dumsnålt?
Det låter ganska mycket från själva värmeväxlargrejerna, kan det komma luft i systemet som försämrar funktionen?
Borra?
/Förvirrad