Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bygga om till Flytande kondensering?  (läst 34132 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #90 skrivet: 11 april 2013, 08:08:44 »
Decentralicerade/distribuerade system. En 16-bitars cpu på några tiotal MHz har mer datorkraft än man tror. Dåliga programmerare och krävande användarggränssnitt har gjort att folk tror att man behöver flera GHz och många GB minne för att summera några tal...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #91 skrivet: 11 april 2013, 09:42:44 »
Sugen på att bygga lite styrning till min Sfinx-pump. Har man någonting för att bygga 'flytande' (start/stopp mot olika hög temp helt enkelt) mot undre halvan till golvvärme och fast i övre halvan för VV-produktion? Vill gärna hålla ~40 uppe men oftast räcker ~30 mot golvvärme.

Dvs, då och då kör man upp hela tanken i 40-45 grader (beroende på utetemp kanske) men kanske inte varje gång pumpen går utan ha olika bör/hysteres uppe och nere.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #92 skrivet: 11 april 2013, 11:04:46 »
Decentralicerade/distribuerade system. En 16-bitars cpu på några tiotal MHz har mer datorkraft än man tror. Dåliga programmerare och krävande användarggränssnitt har gjort att folk tror att man behöver flera GHz och många GB minne för att summera några tal...

Jag tror dig. Den största anledning jag ser till att ha en riktig dator som Raspberry är enbart att det kan vara enklare att bygga program, eller använda ngt som redan finns, men jag kan ha fel förstås.
Jag startar en ny tråd om just expansionsventilreglering så jag inte kapar denna mer..:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51743.0
« Senast ändrad: 11 april 2013, 11:08:03 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #93 skrivet: 14 april 2013, 22:07:22 »
Då har man fått till en flytande kondensering då!
Kopplade ett tidrelä med fördröjt tillslag efter microbrytaren mot shunt-armen, så att vp inte startar igen strax efter stopp, när autoshunten öppnar upp fullt igen pga det kraftigt minskade värmeflödet från vp.
VÃ¥ren kom ju hit idag sÃ¥ det var kraftigt sänkt börvärde pÃ¥ framledningen hela dagen märkte man, vp fick bara gÃ¥ 5-10 minuter, 3 ggr, pÃ¥ vägen ner när acc-tankarna sakta laddades ur när yttertempen steg upp över +12  °C.
Kl 13 ställde jag om till 3 timmars vila istf 1 timme och det blev en lugnare tillvaro och slutligen har nu pumpen gått 2,5 tim för att hämta upp vilan samtidigt som behovet stiger nu under kvällen när yttertemp börjar sjunka till som nu +8 °C. (Nu är det vår!!)
Snart säger autoshunten stopp ser jag, vb in börjar stiga snabbare nu, tankarna börjar bli uppfyllda med vb-ut tempererat vatten.
Ser bra ut tycker jag!  8)
« Senast ändrad: 14 april 2013, 22:22:25 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #94 skrivet: 14 april 2013, 22:12:14 »
Kanon!  tummenupp
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #95 skrivet: 17 april 2013, 17:01:08 »
Här kan man följa hur den jobbar i hÃ¥rd vÃ¥rperiod med stora tempsvängningar  :)
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Kommentarer, ska jag förlänga vilotiden ännu mer kanske än nuvarande 3 timmar?
« Senast ändrad: 17 april 2013, 23:27:04 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #96 skrivet: 18 april 2013, 08:25:19 »
Ju mer du förlänger vilotiden, desto större risk för tempsvängningar i huset.
Du får också kanske lite sämre COp om du förlänger tiden mellan starter då sluttempen blir högre.
Med så få starter kan jag inte se någon nytta med att förlänga vilotiderna ännu mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #97 skrivet: 18 april 2013, 08:55:07 »
Japp. Jag har ett rätt trögt hus tror jag, det finns en rejäl tegelvägg centralt som ett T runt ena skorstenen i syfte att lagra värme när man eldat + att jag nog har rätt bra isolering numera. (Trähus med stående plank från 1939, tilläggsisolerat 100mm i golv, +90-120 invändigt i väggar + övervåning som är ouppvärmd nu men som har 480mm i snedtak)
När jag ser att jag i en vårdag som dessa får 4-5 starter så känns det rätt bra jfrt med en del andra som jag sett loggar 10-30 st... tummenupp
Har inte känt av ngt speciellt alls hittills gällande tempsvängningar, och jag ser på loggande termoterar inne att det är rätt konstant.
Snart har jag fått dit en innetempgivare också mot loggern o kan bevisa förträffligheten... 8)
« Senast ändrad: 18 april 2013, 08:57:02 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #98 skrivet: 24 maj 2013, 22:04:51 »
Jag har tidigare erbjudit en medlem här att starta en tråd om min styrning med Pi, så jag får väl erbjuda det samma till er andra som verkar vara intresserade.

Jag skall se om jag få ihop en liten beskrivning av vad och hur jag gjort så kanske fler blir intresserade, och det roliga är att vi kan hjälpas åt med ideér samt kod för att förverkliga dom.

Sedan är det ju inte så att man måste ha en Pi, utan det fungerar lika bra med den gamla PC´n som dom flesta har liggande i garderoben. Kan man ha debian/ubuntu på burken så funkar det :)
Om man vill göra samma så är det bara att kopiera in filerna på samma ställe så funkar det (i stort sett, det blir alltid lite mer handpåläggning än vad det låter som...)

Med en Pi så är det enklaste att bara göra en kopia av SD-minnet som den jobbar mot, detta kan sedan läggas på ett sd-minne och användas av alla som vill prova i "sin bit av paj" :)

Jag fick en förfrågan angående min styrning via mejl och tänkte att kanske fler av er som visat intresse är intresserade.
OM ni väntar på att jag ska göra slag i saken och presentera min styrning så väntar ni förgäves då det bryter mot Rickards regler.

Tänkte bara informera så att inte fler tror att "det kommer snart".

« Senast ändrad: 25 maj 2013, 08:47:30 av Rickard »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #99 skrivet: 24 maj 2013, 23:37:30 »
Jag fick en förfrågan angående min styrning via mejl och tänkte att kanske fler av er som visat intresse är intresserade.
OM ni väntar på att jag ska göra slag i saken och presentera min styrning så väntar ni förgäves då det bryter mot Rickards regler.

Tänkte bara informera så att inte fler tror att "det kommer snart".

Bryter mot regler?
« Senast ändrad: 25 maj 2013, 08:47:07 av Rickard »
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #100 skrivet: 25 maj 2013, 08:46:37 »
Om ett projekt riskerar att bryta mot reglerna så säger jag till.
Jag har väldigt få regler i detta forum, en av reglerna är dock att jag har begränsat möjligheten för andra att driva projekttrådar som går ut på att bygga/utveckla/kommersialisera olika typer av Logger-projekt i forumet.
Man får inte heller länka till egna forum eller hemsidor som är eller riskerar att bli reklamfinansierade, eller där man själv säljer olika typer av produkter.

Bakgrunden till detta är att jag för flera år sedan stod inför valet att fortsätta på mitt gamla jobb, eller utveckla min verksamhet när det gäller forum och försäljning, det gick helt enkelt inte att ha två heltidsarbeten längre.
Ett av resultaten som mitt beslut att säga upp mig på mitt gamla jobb innebar att jag kände att jag på något sätt måste vara lite protektionistisk när det gäller de intäktsströmmar som genereras av de forum jag driver.

De regler jag har som inskränker vissa medlemmars skrivande i detta forum är:

(Kanske självklart, men ändå) Kommersiella aktörer får inte länka till sina egna hemsidor, eller göra reklam för sina produkter via inlägg i forumet.

Jag accepterar inte att det byggs upp ämnen/diskussioner som går ut på att gemensamt, eller på egen hand bygga upp ett loggerkoncept, och lägga ut byggbeskrivningar/ritningar/program för detta.
Anledningen till detta är rätt enkel, och har visat sig ett antal gånger redan, denna typ av projekt utvecklas lätt/ofta till kommersiella projekt, utvecklaren, eller någon annan, ser helt enkelt att det finns en möjlighet att tjäna pengar på denna typ av saker, och detta får så småningom till resultat att det helt plötsligt kan finnas ett ämne som marknadsför en produkt som mer eller mindre direkt konkurrerar med en av mina viktigare intäktsströmmar.

Jag satsat nästan en miljon på att utveckla Logger 2020-konceptet, och har väl knappt ens fått igen det satsade kapitalet ännu, och ser därför inte gärna att detta forum blir Sveriges största forum om/för olika typer av open source logger-projekt, som riskerar att utvecklas till kommersiella projekt.

"gossens" styrning har inte seglat upp som ett projekt som jag har haft någon tanke på att redigera/radera/hindra på något sätt, men jag vet å andra sidan inte heller exakt vad projektet går ut på, kanske har gossen goda grunder för att inte publicera sin styrning.
För de som är osäkra på om deras "elektronikprojekt" riskerar bryta mot regelverket är det naturligvis bäst att kontakta mig via PM, e-post eller telefon för att utreda saken.
Att via inlägg i forumet hänvisa till andra forum/hemsidor där projektet fortsätter och/eller kommersialiseras är naturligtvis inte tillåtet.

I detta specifika fall skulle det alltså vara bra om gossen kontaktade mig för att utreda om det är ok att lägga ut styrningen i forumet, men å andra sidan, om det är mer eller mindre klart att projektet kommer att kommersialiseras så är detta onödigt, då är det helt klart i konflikt med reglerna att lägga ut konceptet i forumet.
Inte ens ett bilbyggarprojekt, som kommersialiseras, kan man göra reklam för i forumet.

Jag hoppas, och tror, att de flesta har förståelse för att jag har vissa regler som skyddar mina intressen, men jag är naturligvis inte så dum att jag inte inser att det finns vissa som tycker att jag är överbeskyddande, och att mina regler är för tuffa mot andra som driver liknande projekt.
Har man kritik mot mitt sätt att sätta upp regelverk eller driva forumet så ser jag helst att den typen av frågor debatteras i avdelningen för "Synpunkter på forumet": http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=9.0

I denna specifika fråga är det dock ok att ifrågasätta reglerna här i detta ämne.
« Senast ändrad: 25 maj 2013, 08:59:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #101 skrivet: 25 maj 2013, 09:56:03 »
Hej Rickard, mitt projekt som jag gjort är uppbyggt för loggning och styrning av värmepump(ar). Detta är *inte* kommersielt och kommer aldrig att bli, jag har redan för mycket att göra på mitt jobb som jag trivs med.

Om jag visar upp detta så handlar det om att visa hur jag kopplat in en RaspberryPi för loggning och styrning av min värmepump, detta påminner ganska mycket om GDSJans planer i gds-forumet vilket jag vet gränsade eller gick över så att det sågs som konkurrerande mot dina loggrar.

Då hela min styrning är byggd på öppen mjukvara och hårdvaran kommer med att presenteras som öppen, detta gör att vem som helst får kopiera, bygga och ändra hur man vill.
Detta innebär att även om jag inte kommer att försöka tjäna pengar på detta så är det upp till andra att använda det jag visar, jag kan inte heller styra huruvida någon annan använder mina delar för att bygga ihop något som säljs kommersiellt.

Det min logger/styrning innehåller är:
* RaspberryPi som loggar temperaturer, fuktighet, ev vind och styr värmepumpen med flytande kondensering utifrån
   1. Utetemperatur (sw+1-wire)
   2. Innetemperatur (sw+1-wire)
   3. Prognos för nästkommande dygn (sw)
* Hårdvaruschema för inkoppling av:
   1. Styrning on/off av värmepump
   2. Styrning av växelventil för varmvattenladdning

Som det ser ut så säljer energibutiken loggrar och hela styrningen bygger väldigt mycket på det man loggar så det är inte heller möjligt att bryta ut enbart styrningen, och det skulle vara helt ointressant för mig att göra det.

Så, som alla förstår så bryter detta mot reglerna och jag kommer inte att visa det här.
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #102 skrivet: 25 maj 2013, 10:05:42 »
OK, ja då är det kanske bäst att det får vara.
En annan anledning till att jag vill utesluta denna typ av frågor är att det nog rätt lätt skulle kunna ta över en stor del av debatten i forumet från forumets kärnämne.
Skulle jag inte ha några regler alls för detta skulle det snabbt bli Sveriges största Loggerforum med länkar till allehanda (konkurrerande) kommersiella, likväl som hobby-logger-lösningar.
Skulle jag av någon anledning sluta utveckla/sälja Logger 2020 så kanske mitt beslut blir annorlunda.

Det känns inte bra för mig att begränsa detta, men samtidigt ser jag ingen annan lösning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #103 skrivet: 25 maj 2013, 10:22:16 »
Jag förstår att det måste vara lite dilemma för dig, samtidigt som bristen av liknande trådar gör att trafiken på forumet är betydligt lägre än den hade varit med dylika trådar så är det ju i viss utsträckning konkurrens med din butik även om det är diy.

Normalt sett så är forumet som aktivast på höst/vinter då det kommer en massa frågor om problem och hjälp vid köp av vp, med mer byggtrådar så hade forumet varit mer levande även på sommaren då folk inte behöver värmen och man kan därmed bygga om anläggningen vilket kanske även hade gjort att man passade på att bygga om styrningen ;)
Om inte annat så hade läsandet genererat trafik, och länkarna hit ifrån andra forum hade lyft upp värmepumpsforum över wikipedia i google ;)

1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bygga om till Flytande kondensering?
« Svar #104 skrivet: 25 maj 2013, 10:54:42 »
Tja, det där är en avvägningsfråga, och det är inte skrivet i sten att jag inte framöver godkänner dyi-projekt så länge de inte kommersialiseras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!