0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Precis. Kopplar du VP'n till arbetstanken så behöver du ingen frekvensreglering.Smurfen: Vi skulle ju bara förvärma VV i tanken. Då blir inte framledningen för låg pga flera VV-laddningar i rad.Vill man ha lite bättre reglering så räknar man gradminuter istället för att ha en fast hysteres. Lite mer komplicerat men inte speciellt svårt om man styr med nån sorts dator som kan ta tid och räkna plus och minus.
Då har jag provat att montera en microbrytar som stoppar vp när shunten börjar tycka att det räcker med värme.Smurfen hade helt rätt! Det funkar utmärkt att köra till rätt uppvärmning, men så snart pumpen stoppats så stoppas ju även vb-cp så då sjunker flödet radikalt via vp, och då känner automatshunten ett mkt mindre värmeflöde än den just gjorde innan vp stoppades.Så shunten öppnar direkt upp igen förstås, och vp startar... Borde man ju räknat ut...Annars fungerade såpass bra så jag funderar på om man kan rädda det hela genom att koppla in ett tidrelä som föreslagits på ledningen från microbrytaren så att det dröjer typ 180 minuter innan pumpen går igång efter stopp.Denna tid kan ju enkelt anpassas efter hur stora acktankar man har i relation till hur mkt pumpen ger och husets normalbehov.Är det riktigt kallt ute så kommer det att ta lång tid innan shunten börjar stänga, och varmare dagar så går den kortare.Enda nackdelen skulle bli att det väl oftast blir ett konstant antal starter om inte vp måste jobba mer än 180 minuter varje gång.Någon som har någon bättre ide?
Håller med föregående, jag tror den stannar för snart efter att shunten börjar reglera ner, låt shunten få stänga lite mer innan den stänger av VP'n. Tror det kan funka bättre ..
Jag tror inte det skiljer så mycket om man kör med lite övertemp men visst så låg temp som möjligt men det blir lite krångligare att ordna en reglering då men det fixar du säkert
Fattar inte hur minskat flöde kan påverka auto shunten den känner ju endast tempen och det ska till grymt lågt flöde om tempen ska sjunka tycker jag men jag har haft fel förr.
Jag kör ju min styrning i en Raspberry Pi, i Pin beräknar jag ett börvärde utifrån utetemperaturen och korrigerar utifrån innetemp. Styrningen av VP sker genom att tankgivaren manipuleras genom att ett växlande relä startar och stannar pumpen (simulerar högre/lägre temp än verklig).Ett tag lät jag även Pin styra en shuntmotor men det gav inte så mycket för mig så nu står shunten fullt öppen och reglering sker utifrån temperatur på returen från elementslingan.Kuriosa:Jag hämtar i nuläget ute-luftfuktighet från en vädertjänst, och funderingar finns på att även hämta väderprognos för att prognosstyra vp-driften. Hade varit lite kul men jag får se om jag orkar göra det någon gång... (dett finns väl vissa vp som har möjlighet till det idag?)