Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling Rumsgivare CTC Ecoheat V2  (läst 3433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
Inkoppling Rumsgivare CTC Ecoheat V2
« skrivet: 03 april 2013, 20:55:34 »
Hej!

Jag har funderat länge på att skaffa en rumsgivare och koppla in. Framförallt för att jag tror jag skulle spara rätt mycket på det i längden :)
T.ex när vi har främmande, eldar eller när solen ligger på så blir det rätt varmt i hela huset, men vp förstår ju inte att det är varmt och producerar lika mycket värme ändå eftersom det fortfarande är kallt ute.

Vp slutar producera värme när det är 17°C varmt ute. (Måste ha den på det för att få rätt kurva)
Och det är ganska lagom om det är muligt ute, men dyker solen upp blir det jättevarmt inne fast det kan vara 10°C ute.

Jag har några "problem" och några "lösningar"

Problem:
* Vi hyr bara huset så jag vill inte lägga ner massa pengar i "onödan", endast givaren kostar 1000kr.
* Vp står i källaren på huset brevid, har kulvert mellan källare och hus ca 25meter.
* Tror det blir problem att dra sladd igenom kulverten, och känns "onödigt" att gräva ner en sladd.

Lösnignar:
* Flytta utomhusgivaren till andra sidan huset så den blir varm av solen? (Problem vintertid när solen lyser?)
* Koppla ur "effektvakten" ur VP och använda dom kablarna till rumsgivare istället? (Effektvakten är dragen ända till proppskåpet i hallen, vet dock inte om den går i kulverten eller nån annanstans men den har iaf 4 kablar enligt kopplingshemat, rumsgivare ska ha 3 så det går ju bra) :)
* Köpa en trådlös givare?
* Bygga någon egen lösning?

Det jag hellst av allt skulle vilja göra är att lycka bygga en trådlös givare av nå slag..
Alternativt så skulle jag tycka att en vanlig givare från t.ex energibutiken.se skulle fungera?

Då kommer ytterligare ett problem... På CTC´s rumsgivare så finns en Diod som ska fungera som varning om vp har ett felmeddelande. Hur löser man det då om jag t.ex skulle köpa en 2-ledad givare och ta en vanlig diod så blir det ju 4 ledare, men det finns bara ingång för 3 på VP.
Eller används en 3-ledad givare och dom använder samma - ledning?
Eller är det så pass hightech att det sitter en styrkrets av nå slag så det bara är "datasignaler" som går emellan?

Det skulle ju vara smidigt om det fanns ett kopplingsschema på rumsgivaren eller om nån viste hur det såg ut i dom :)

Blev ett rörigt inlägg som vanligt frÃ¥n mig med mycket text, ber om ursäkt för det  tOOmten



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling Rumsgivare CTC Ecoheat V2
« Svar #1 skrivet: 03 april 2013, 21:47:47 »
Det finns en lösning till.
Eftersom CTC shuntar fram värmen så kan du aktivera termostaterna på radiatorerna.
Det som kan hända är att VP:n får lite fler start/stopp, men jag tror det är rätt marginellt om du trimmat in kurvan någorlunda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Inkoppling Rumsgivare CTC Ecoheat V2
« Svar #2 skrivet: 04 april 2013, 06:03:04 »
Det kanske jag skulle testa :) Termostaterna sitter ju där, men dom är öppna på max :)
Ska testa vrida ner lite och se om det blir nå skillnad :)

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Inkoppling Rumsgivare CTC Ecoheat V2
« Svar #3 skrivet: 08 april 2013, 06:32:53 »
det är en vanlig ntc-givare, du köper den på elfa för typ 5 spänn eller så.
Kolla i manualen vad den ska ha förvärde, .
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!