Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp mig skissa nytt värmesystem  (läst 7015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsfarm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« skrivet: 31 mars 2013, 22:22:16 »
Vad kan man hitta på när man vill ha med komponenterna solvärme och (helst inbyggd) vattenmantlad kamin - egen ved. Jag har strandtomt så sjövärme kunde vara rätt kul också, men det finns trots allt gränser för hur dyrt de får bli så kamin + sol + tank. Nuvarande LLVP får ta över som backup när jag inte eldar. Det är nuvarande ansats.

Idag finns LLVP + VV-beredare 60l. Bostaden är 80m2 delat på 55 m2 bottenplan med resten loft/övervåning. F.d. sommarstuga som är väl tilläggsisolerad. Vi gör idag av med 7-8 Mwh i denna byggnaden. Den värms av en LLVP som jag inte trivs med pga fläktljud och draget från fläkten. Den har det dessutom rätt jobbigt när det är som kallast. 60l VV-beredare. Att placera ett par radiatorer är inte svårt här.

Det hela blir nog svårt att räkna hem, men det är även ett intresse att pressa de löpande kostnaderna och att utnyttja egen ved och jag har sneglat till och från på solvärme sedan vi byggde förra huset 82. Det borde vara dags nu om det ska bli överhuvudtaget... Vi har egen ved, men jag är för lat för att förlita mig helt på vedeldning. Lagra värmen från kaminen de dagar jag har lust och är hemma lockar mer.

För att komplicera det ytterligare finns ett uthus på 28m2 som jag håller på basvärme med 1 st elradiator - ett litet hobbysnickeri. Kunde man utnyttja ev värmeöverskott från huvudsystemet så vore det en bonus. Denna byggnad åt upp 3000 kwh det senaste året och det inkluderar motor- och kupevärmare till bilen.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #1 skrivet: 01 april 2013, 09:42:29 »
Ex. http://www.oscis.se/produkter/?productId=34535&catId=1214    sÃ¥ här har jag i lillstugan:

Utloggad larsfarm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #2 skrivet: 01 april 2013, 11:26:55 »
Tack! Jag ber redan på förhand om ursäkt för mina okunniga frågor.

Varmvatten: Du har då en vanlig vv-beredare med den skillnaden att nu är vattnet till den redan varmt? Att sedan hålla det varmt mellan tapptillfällena är beredarens ansvar och då används el direkt för att täcka värmeförluster till beredarens omgivning? En kall dag utan sol/eldning blir tanken kall och då kör VV-beredaren som "förr" med kallt vatten in - visserligen via tanken, men ändå?

Tanken: Vad ska man tänka på här? Storlek - Solföretagen pratar om tankar på 300-500 liter, vedeldarna 1500-2000 liter. Om man nu vill ha både och och det dessutom är så att det kan gå en period då varken ved eller sol körs så hur tänker man då? Borde man ha en tank utan beredare? Släcks readiatorsystemet ner när vattnet är för kallt eller spelar den cirkulationen ingen roll?

Laddomat? Jag försöker läsa på om detta, men någon fingervisning vore bra.

Marknad: Vart vänder man sig? Brukar man plocka ihop delar från många leverantörer eller är normen att man vänder sig till passande VVS och de sätter in allt ur samma system?

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #3 skrivet: 01 april 2013, 18:19:13 »
Bättre med en "för stor" tank än för liten.Min är 750 liter. I den övre 3:djedelen sitter iofs en elpatron som egentligen bara är till för frostskydd och står på 30 gr. Elberedaren är på 35 liter som ger en garant för duschvattnet. I min kaminen är eldstaden skild från vattenmanteln så när tanken är fulladdad kan jag fortsätta elda genom ett bypasspjäll som leder rökgaserna in i ett stenmagasin (likt en kakelugn). Första natten efter eldning klarar sig värmen i stugan på detta stenmagasin och nästa dag tas värmen från tanken. I princip som på bild.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #4 skrivet: 01 april 2013, 18:39:37 »
Har du möjlighet att lägga slang i sjön och ordnar installation själv behöver det inte bli så dyrt det kostar säkert lika mycket med vatten mantlad kamin och sol.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #5 skrivet: 01 april 2013, 19:20:33 »
Vart lägger han då in den egna veden? Är det nån särskild v-pump detta går att göra i eller måste han köpa till en eldstad i alla fall? Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #6 skrivet: 01 april 2013, 19:35:27 »
Kan ju skaffa en vanlig kamin för mys eldning och den funkar ju vid strömlöst också. Att värma huset med kamin är ju ingen höjdare ska man elda för värme bör man skaffa en rejäl vedpanna och naturligtvis acktank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larsfarm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #7 skrivet: 01 april 2013, 21:01:29 »
Om sjövärme: Jag är inte negativ till det alls annat än att jag är rädd att det är rätt dyrt och kan bullra. Jag hade i mitt förra hus ytjordvärme. 400 m slang till en AGA Thermia JBC 400 installerad 82. Den gick fint i 27 år tills jag ersatte med en Thermia Diplomat 8kw. Vad tänker ni er för VP/sjövärme som kan ligga någorlunda vettigt i pris till mitt nuvarande ganska låga energibehov? Kan det kombineras med sol? med ved?

Jag har en vanlig kamin, men det stör mig att den är väldigt på eller av. Det blir snabbt 30° inne och den överskottsvärmen blir ju inte så särskilt långvarig. Inte får man nåt VV ur den heller. Den kaminen kan jag använda ute i ett gästhus. Så den kan komma till användning ändå.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #8 skrivet: 01 april 2013, 21:13:42 »
Klart det kommer att kosta en del med sjövärme en vp med inbyggd beredare ligger nog runt 50000 kr slang tror jag ligger på 5000 kr vikter kan man gjuta själv men säg 5000 kr och rör och kopplingar för 5000 kr grävning 5000 kr nu är det väldigt mycket gissning i priserna men kolla på tex bynor eller rinkaby rör vad grejerna kostar jobbet får du fixa själv och det är inga problem att kombinera med sol och ved men känns lite lyxigt i ditt fall med lågt energibehov men det går. På 80 m2 väl isolerade bör det räcka med en vp på 6 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #9 skrivet: 01 april 2013, 21:29:24 »
Jösses.
På 80m2 välisolerat räcker en CZ EX35?

DÃ¥ kan han myselda om det blir vargavinter i en vecka?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #10 skrivet: 01 april 2013, 21:43:11 »
Men den kostar väl ungefär det samma misstänker jag och det är ju 2 byggnader som ska värmas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad larsfarm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #11 skrivet: 01 april 2013, 22:14:25 »
Jösses.
På 80m2 välisolerat räcker en CZ EX35?

DÃ¥ kan han myselda om det blir vargavinter i en vecka?
FrånluftsVP, fungerar det? Här var det kallt [dec-feb] med bara några dagar ensiffrigt minus. För att frånluftsVP ska funka måste väl den processade frånluften vara väsentligt kallare än uteluften - går det? Jag är nog rätt sval till frånluftsVP, även av ventilationsskäl. Där tror jag FTX är bättre så att man kan kontrollera även tilluften. Men det är nog en annan diskussion.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #12 skrivet: 01 april 2013, 22:22:15 »
FrånluftsVP, fungerar det? Här var det kallt [dec-feb] med bara några dagar ensiffrigt minus. För att frånluftsVP ska funka måste väl den processade frånluften vara väsentligt kallare än uteluften - går det? Jag är nog rätt sval till frånluftsVP, även av ventilationsskäl. Där tror jag FTX är bättre så att man kan kontrollera även tilluften. Men det är nog en annan diskussion.

Jag värmer huset med en 3kw FLVP.
DÃ¥ har jag 180m2.

Nej det fungerar inte när det blir -20 °C

Men annars jävligt bra.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34949
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #13 skrivet: 02 april 2013, 15:43:57 »
Vedelning börjar bli passe, om du inte tycker det är kul.
Nu har jag ingen egen erfarenhet av vattenmantlade kaminer, men även dessa brukar väl ge en rätt stor del av värmen direkt till rummet, vilket skulle medföra dålig värmekomfort även detta.
Rent ekonomiskt tror jag att en liten billig markvärmepump blir oslagbart billigast och det bäst besparing.
En 5 kW för 48 000 kr från Nibe t.ex. : http://www.billigtvvs.se/produkter/1258/2498/nibe-fighter-1226-5kw
(Har Bynor och rinkaby rör slutat sälja värmepumpar?)

Med slang och sprit tillkommer ytterligare max 10 000 kr, + någon tusing för grävning och rördelar.
Tror inte det blir dyrare än vattenmantlad kamin och solfångare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp mig skissa nytt värmesystem
« Svar #14 skrivet: 02 april 2013, 16:43:59 »
För att frånluftsVP ska funka måste väl den processade frånluften vara väsentligt kallare än uteluften - går det?

En frånluftsvärmepump fungerar lika bra (eller dåligt), oavsett utetemperatur.

Har frånluftsvärmepumpen en förångningstemperatur (avluftstemperatur) på -5° och utetemperaturen är -20°, så måste tillkott kliva in och kompensera 15° ventilationsflöde, tillskott tar hela transmissionsförlusten samt all varmvattenförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!