Funderar lite fram och tillbaka
Dagar som det har varit hos mig nu, solsken på dagen och flera minus på natten, gör att det blir nåt in i helsike varmt inne i mitt hus hela dagen och det håller sig dygnet runt...
Redan kl 09:00 hade jag 21,5 °C i boytan med en innetemp ställd på VP:n till 20 °C
Runt kl 12:00 kommer jag att ha 24-26 °C i huset utan problem.
VP:n gör ju ingen värme på dagen då det blir såpass varmt.
Blir så varmt att jag får vädra genom att öppna dörrar och fönster...
Har cirka 10kvm kopplade fönster på husets solsidor som ger en hemsk värme dessa tider på året då solen lyser på dagarna men då det är kallt på nätterna...
Har ena helsikes överskottsvärme i huset mao trots att VP:n bara surrar nån timma på natten då det är som kallast.
Och på sommaren har jag lätt 28-30 °C i huset när det är som värst och solen håller i sig hela dagarna, gott på ett vis men svårt att sova med en medeltemp inne på 25 °C dygnet runt
Har funderat starkt på att sätta in en L/L i husets boyta
Använda den från hösten då det börjar bli kallt i boytan och det ändå finns chans till solvärme genom fönstren och köra med den fram till den riktiga vintern drar igång för att då stänga av den och gå över med 100% L/V ist.
Sen när det börjar bli vår nån gång i början på Mars som det är nu med - °C på natten och sol på dagen då stänga av L/V helt och ist starta upp L/L:en
Då hade L/L:en kunnat stå på "AUTO" med en temp på 20 °C ifall det skulle bli såpass "kallt" i boytan tänkte jag
Fördelen med detta i skulle isf vara att jag kan kyla huset under sommaren oxå
Tankan är ist att köra L/L under sommaren för att kyla när det behövs, sen när hösten smyger på under månaderna sep, okt, nov skulle jag klara värmebehovet i boytan med L/L:en och när vintern drar i gång i typ nov, dec, jan, feb, mars köra med min L/V för att kunna värma hela huset, även källaren, för att sen då nån gång i mars, april, maj gå över till att bara använda L/L i boytan för att få den extra värme som kan behövas på natten...
Ekonomiskt är det väl kanske inte försvarsbart men komfortmässigt kanske det vore en smart idè att satsa på