0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan jag, på något "enkelt sätt" sätt som LVP-ägare och utan att ha tillgång till ett laboratorium, beräkna min pumps COP-värde? Ineffekten går ju men se'n?
Citat från: Shovelhead skrivet 22 november 2005, 09:10:09Kan jag, på något "enkelt sätt" sätt som LVP-ägare och utan att ha tillgång till ett laboratorium, beräkna min pumps COP-värde? Ineffekten går ju men se'n?Du kan använda följande uttryck som beskriver hur du man kan bestämma ett momentant COP värde:COP = (1,293 x q x deltaT) / (spänning x Ström)Den problematiska biten är det aktuella flödet q. DeltaT är skillnaden mellan innedelens ingående och utgående luft temp och den är det inga problem att bestämma.Flödesdata från produktdatablad kan du få tag på men de är tyvärr inte så noggranna. Jag har själv gjort COP-beräkningar baserat på flödesvärden jag fått från service manualer och dessa har dock ändå givit ett hyffsat resultat som ligger i nivå med de COP tal som anges. Osäkerheten ligger i flödesvärdet.Just nu håller jag på att få tag på en flödesmätare som jag ska göra nya mätningar med och då är jag övertygad om att jag kan göra en riktigt prestanda mätning på maskinen.För egen del tycker jag att en prestanda mätning är något som är väldigt intressant. Inte minst för att många frågor på forumet går att härleda tillbaka till just maskinens prestanda.Jag tog upp frågan kring prestandamätning tidigare i detta forum när jag tog fram uttrycket ovan för hur COP skulle kunna bestämmas, men intresset var svagt för vidare diskussioner som jag uppfattade det.Kanske man inte ser kopplingen mellan prestandamätning och de olika frågor som kommer upp på forumet.Jag återkommer när jag gjort mer exakta flödesbestämningar.
Hej GenkiSkulle man inte kunna mäta vindhastigheten ut ur inne aggregatet varefter man med hjälp av arean på aggregatet få fram flödet (q).Vad/var kommer värdet 1,293 ifrån.(Från en som inte är matematiker men är intresserad ändä!)
Att få fram effekten genom att multiplicera spänningxström går inte.Värmepumpsmotorn drar även reaktiv effekt. Effektfaktorn är mindre än ett. På motorer brukar vara stäplat ett värde på effektfaktorn cosinus fi. Detta värde gäller vid full last. Vid dellast sjunker värdet.Om din VP är av invertertyp finns det sannolikt ingen reaktiv effekt men däremot övertoner i strömmen. Skaffa en begagnad elmätare billigt på skroten istället.Vissa tillverkare av LL-värmepumpar specificerar luftflödet.
Flödeshastigheten varierar i olika delar av utblåset.Gör flera mätningar.Det går att mäta både på uteenheten och inneenheten.a= energi tillförd till uteenheten.b= energi avgiven från inneenheten.c=elenergiCOP= b/cCOP=(c+a)/cRäkna ut COP med båda mätmetoderna.Blir det samma mätvärden är du skicklig på att mäta temperatur och luftflöden.