Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hoptryckta slangar
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hoptryckta slangar (läst 14172 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
diplomaten
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 180
Karma +0/-0
diplomaten
Hoptryckta slangar
«
skrivet:
27 juli 2004, 00:48:29 »
Citera
Har läst en del inlägg om isbildning och hoptryckta slangar,,
Min tanke är: vatten utvidgar sig ca: 10 % när det övergår till is, det motsvarar ca 4mm på en kollektorslang om all kraft riktas mot slangen. Detta torde vara gansla ofarligt tycker jag.
Hur påverkas trycket i borrhålet när det bildas is, vid hundra meter vattenpelare är trycket ca: 10 bar men vad händer om det bildas is? det kan väl inte vara samma tryck på hundra meters djup i is?
Kanske är jag ute och cyklar men det är bara en fundering...
Loggat
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland
ME
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1207
Karma +1/-1
Kön:
ME
Re:Hoptryckta slangar
«
Svar #1 skrivet:
28 juli 2004, 22:50:26 »
Citera
Det är väl mer än 4 mm det rör sig om. hålen brukar vara 110-120 mm i diameter. Då skulle det röra sig om 11-12 mm dvs 3 gånger så mycket, för det är diametern på borrhålet dom är det intressanta och inte diametern på kollektorslangen.
Loggat
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhål
-=-
admin
Gäst
admin
«
Svar #2 skrivet:
29 juli 2004, 15:24:04 »
Citera
Om jag hade haft problem med fruset hål skulle jag sätta in en frånslagsfördröjning på KB-pumpen så att den gick någon eller några minuter efter att kompressorn stoppat.
Det borde utjämna temperaturen i hålet och förhoppningsvis se till så att hålet inte frös i toppen.
Problem kan det ändå bli när värmepumpen går 24 tim/dygn - men det skulle kunna minska problemen övrig tid på året.
Om det nu trycks ihop några slangar...
Loggat
diplomaten
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 180
Karma +0/-0
diplomaten
«
Svar #3 skrivet:
29 juli 2004, 19:46:53 »
Citera
Helt rätt, det är borrdiametern som är intressant. Får väl skylla på att klockan var mycket när jag skrev
Vet inte vad som händer OM det bildas is i hålet, det är ju volymen som ökar med 10%, inte de 115mm (minus kollektorslangen) som borrhålet är eller har jag fel igen???
Vad jag egentligen menar är att jag tror inte att det är någon fara med isbilding, jag tror inte att slangen kommer att bli ihoptryckt alls.
Loggat
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland
ME
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1207
Karma +1/-1
Kön:
ME
«
Svar #4 skrivet:
29 juli 2004, 22:31:27 »
Citera
jo visst är det så, ta bort 40 mm för slangen
Loggat
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhål
-=-
Sune
Kan värmepumpar
Stad/land: V. Frölunda
Antal inlägg: 161
Karma +0/-0
Kön:
VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lågt i tak
Sune
SV: Hoptryckta slangar
«
Svar #5 skrivet:
11 februari 2005, 06:25:36 »
Citera
En gammal tråd som kanske har avhandlats på annat ställe, men man måste ju bättra på sin statistik
Nåväl, kan man se det på detta sättet:
Area för ett 110 hål minus 40 slang = 10844 mm2
10 % utvidgning vid isbildning = 1084 mm2
Area för 40 slang = 1254 mm2
detta ger att det finns 13,7% yta kvar för slangen att finnas till på! Häpp, kanske plats för plasten i alla fall.
Har jag tänkt fel? Med den kunskapsbank som finns här så gäller det att vara ödmjuk.
Loggat
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, så kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga på
.
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!
Norr
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 81
Karma +0/-0
Norr
SV: Hoptryckta slangar
«
Svar #6 skrivet:
11 februari 2005, 11:58:40 »
Citera
Såhär svarade jag i en annan tråd: En tanke slog mig när jag observerat att nivån i exp-kärlet sjunkit till sin rätt stabila nivå efter installation, om slangarna trycks ihop p g a att borrhålet fryser så borde det ju synas ganska omedelbart på en stigande nivå i exp-kärlet. Det borde i alla fall vara en snabbare reaktion än vad som kan härröras till slangens och köldbärarens differens i temperaturutvidgning. Är temperaturerna in och ut dessutom stabila så ska ju nivån ligga rätt jämn om inget annat påverkar.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hoptryckta slangar
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1277
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Josth
macman
Tågråttan
ing
Nickmac
jälldorf
Pedan
Heat?
alvinpalv
purjo__
shelter
Smurfen.
Breeelin
dodge75
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info