Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna  (läst 5957 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 218
Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« skrivet: 21 november 2005, 20:32:07 »
Hej alla kunniga.

Nu har jag ändrat mig igen. Jag var inne på att köpa en Sanyo CO2, men har hoppat av den tanken eftersom den inte räcker för mitt hus energibehov.
Istället stod jag och pratade med en rörmokare (duktig sådan) som sa att han kan köpa loss nibe L/V-pumpar löjligt billigt och det verkar ju alldeles utomordentligt frestande för en utflyttad smålanning som jag.

Hur som helst. Huset läcker värme som ett såll och jag vill inte tilläggsisolera eftersom andra problem kommer som brev på posten i hustypen som är byggt -54. Gjorde av med ca 21000 Kwh i ren uppvärmning under ett år och varmvattnet drar ca 6-7000 Kwh per år. Toppnoteringen i elförbrukning under förra vintern låg på 190 Kwh per dygn. Och då var det aldrig så förfärligt kallt under förra vintern.

Vår nuvarande panna är en Autoterm från -77 och jag skulle vilja docka en Nibe 2010-8 mot den. Pannan är visserligen gammal, men funkar helt OK, så jag vill dra ut allt ur den innan den får gå i pension. Det finns ingen ack-tank eller liknande och inga shuntar eller något avancerat alls. Radiatorvattnet går ut i tre slingor och på radiatorerna sitter nya ventiler som stryper vid inställd värme. Rören är tvårörssystem.Varmvattnet värms i en 300 liter vvberedare nattetid på nattaxa.
Pannan är gjord för att kunna dockas mot värmepump och värma både varmvatten och radiatorvatten.
Det skall då sättas en växelventil som reglerar om värmepumpen värmer varmvatten eller radiatorvatten, och det är ju i princip inga konstigheter.

Jag vill dock snåla och inte köpa någon smo10. Är jag dum i huvet? Kommer jag kunna ordna det här genom en enkel växelventil?
Det största problemet, som jag ser det, är att styra när elpatronen ska gå in och stödja. Hur kan man styra det?
Jag har iofs datorer i parti och minut i huset och om det finns något bra program för styrning kan det vara ett alternativ – men det brukar sällan bli det billigaste sättet……

Många frågor här och jag antar att mina uppgifter är alldeles för bristfälliga att bygga något på, men ge mig en hint om vad man behöver känna till så försöker jag ta reda på det.

Tacker på förhand.

/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25884
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« Svar #1 skrivet: 22 november 2005, 08:24:15 »
Växelventilen kräver nån form av styrning som L/V VP:n ej klarar. Nibes VVM 240 klarar av att styra växelventilen men utan en sån måste du ha en SMO 10. Du kanske kan bygga nån form av egen styrning av växelventilen men som du skriver, elpatron behöver också styras.

Min lösning är dock att byta din gamla panna mot en VVM 240, förr eller senare så brakar den ihop och då känns det kanske dumt att ha köpt en SMO 10 i onödan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Kön: Man
SV: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« Svar #2 skrivet: 22 november 2005, 08:49:17 »
Fogsvans!

Min 300 l autotermpanna med lv vp från 1978 gick läck 2003. Så mitt råd är nog att kasta ut den. Annars har jag en växelventil (obegagnad reserv) och kanske kopplingschemat kvar. Ventilen styrdes av en innegivare med kvicksilverkontaktor. (Har en sådan kvar också) det hela gick på 24 volt vill jag minnas genom kopplingsplinten på pannan. Detta styrde värmepumpen via värmen på frånledningen. Någon form av fast kondensering antar jag och startade spetspatronerna när pumpen inte orkade längre. Är du intresserad maila.
Reiner
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
SV: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« Svar #3 skrivet: 22 november 2005, 11:21:01 »
Hej Mats!
Om du ska docka VP till din panna behöver du ingen SMO.
Du kan styra växelventilen med hjälp av termostatet på VVB.
Fast du behöver en timer om du ska köra VVB på nattaxa.

Pannan kopplar du helst flytande till radiatorena.(Synd på dina nya termostatventiler). Styrs med inomhustermostat.
VVB på 55-58 grader. Styrs med VVB-termostat.

TS och stillestånd till pannan styrs direkt ifrån VP.

Problemet är VVB vid kallare än -10 grader.
Du måste ha en elpatron till din VVB. Den får du styra med eget termostat på ca 50 grader.
Fast den måste också ligga på timer om du ska köra med nattaxa.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 218
SV: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« Svar #4 skrivet: 22 november 2005, 15:41:43 »
OK, så i princip skulle jag kunna köpa reiners växelventil, låta den styras av rumstermostaten (kastade ut kvicksilverprylen för ett år sedan och ersatte den med en elektronisk) och primärt låta VPns värme gå till radiatorerna. När rumstermostatens värde är uppnått slår växelventilen över till att värma varmvatten och när returen till VPn är vid en viss nivå så slår VPn ifrån helt eftersom varmvattnet är så varmt det kan bli och rumsvärmen är uppnådd.
Timern för nattaxan slår sedan till och spetsar varmvattnet till den temperatur som är inställd.
Detta betyder i teorin att radiatorvärme är prioriterad, men kruxet uppstår förstås att reglera när elpatronerna ska gå in och stödja, men det skulle kunna möjligen kunna regleras genom att om givaren på returen indikerar att tempen går under en viss nivå så kopplas patronerna in.
I teorin alltså…..

Jag har dock en känsla av att det här inte kommer funka så jättebra och precis som Carl N skriver så kommer pannan förr eller senare packa ihop.
En nibepanna skulle dessutom förenkla installationen och därigenom ge kortare arbetstid för rörisen och därmed spara lite i den ändan.

Så en nibepanna skulle antagligen ge den bästa ekonomin i längden – kanske.

Det krävs en hel del klurande, tror jag.

/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad AlfM

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
SV: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« Svar #5 skrivet: 22 november 2005, 22:32:03 »
Kanske inte riktigt så!
VP prioriterar VV. Om du vill värma VV till nattaxa, så går VP in på natten och värmer vattnet.

Är det inte bättre att styra växelventilen med termostaten för VVB?

Du kan inte både styra VP med rumstermostat och att den bryter på max på retur. Antingen eller!

För att det inte ska bli något missförstånd:

VVB-termostatet kopplas in på plint 30 mellan 5 och 7.
Rumstermostatet kopplas in på plint 30 mellan 6 och 7.
TS och stillestånd i pannan kopplas på pling 14 och 16.
Elpatron i VVB kopplas separat till externt termostat.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
Några mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 218
SV: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« Svar #6 skrivet: 22 november 2005, 23:45:28 »
Ja, hehe, jag är inte riktigt med på alla detaljer, men jag ska visa rörisen detta. Han har installerat några stycken.
Vad jag inte fattar är varför rumstermostaten ska gå till plint 30 6 och 7, för det är ju just vad den gör idag. Där slår den av och på elpatronen. Är det inte meningen att rumstermostaten ska reglera flödet från VPn? Typ.....
Alf, kan du messa mig privat?
Tack
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad reiner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Land
  • Antal inlägg: 92
  • Kön: Man
SV: Docka 2010-8 till gammal Autoterm elpanna
« Svar #7 skrivet: 25 november 2005, 11:12:59 »
Mats!

Jag har en klocktermostat, Honywells T 882F 1100 i originalkartong,  med möjlighet till nattsänkning. Ansluts till plint 10  o 26. Uret kopplas till 8 o 9. Växelventilen heter V8944C1024 6 (i originalkartong) Jag vet däremot inte om det fungerar ihop med din värmepump. Du kan få alltihop för fraktkostnaden + vad du vill ge för dem. *vinkar*
/Reiner
225 m2, 1 ½ plan utan källare, 22.000 kw. inkl hh, Gotland före installation av CTC EcoAir 107, EcoBasic. 500 l ack. i nov -05. Braskamin med vattenmantel som spets.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?