Sedan början på mars har min pump indikerat att den går på eltillskott (nästan alltid 9.0) och kompressorn går konstant. Och det här är ngt som jag inte känner igen (bott i huset sen 2004 med samma pump och har samma förbrukningsvanor nu som tidigare).
En viss nedgång har det varit i inomhustemperaturen men att pumpen inte hänger med i temperaturväxlingarna som varit den senaste tiden kan jag tycka är normalt. Det jag inte tycker är normalt är att eltillskottet går oavsett om det är -9 eller +5, likaså att kompressorn går konstant (med en ljudnivå som eskalerar).
Eftersom jag inte kan ngt om pumpar så ringde jag till en servicefirma och förklarade problemet. Summerar man deras svar så var det att:
kompressorn ska gå hela tiden,
eltillskottet ska också gå och
det är nog inget fel på pumpen men de kunde komma och titta på den och det skulle kosta 1.795 kr.
Och där tappade jag en smula i förtroende.
Min fråga blir alltså, vad kan det vara för problem/fel på pumpen? Eller är det jag som är oroar mig i onödan?Om jag spekulerar vilt så verkar det som om den "går och går" och aldrig blir "klar", dvs det finns inget som reglerar när eltillskottet eller kompressorn ska slå av.
(Verkar även gälla VV-spetsen, igår kväll gick varmvattenspetsen igång och imorse stod den fortfarande och blinkade.)
Jag har kontrollerat manometern (står på 1,5 och har inte rört sig), alla filter är rengjorda. Startat om både på on/off-knappen och den som stänger av hela systemet samt återgått till fabriksinställningarna.
Här kommer lite avlästa värden som kanske kan leda ngn mer kunnig på ngt spår:
Kurva 4.0
Som synes gick vare sig tillskott eller kompressor är det var -9.
| Framledn Värme GT1 | Ute GT2 | Tappvarmv GT3:1 | Varmvatten GT3:2 | Värmevatten GT3:3 | Kompressor GT6 | Eltillskott |
| 31/31,3 | -1,3 | 42,5 | 45,1 | 45,2 | 51,4 | 9 |
| 31,9/33,2 | -3,8 | 44 | 45,6 | 46,1 | 54,7 | 9 |
| 29,6/29,1 | -1,3 | 50,1 | 40,7 | 38 | 51,3 | 9 |
| 29,1/34,9 | -3,2 | 50,4 | 54,3 | 54,4 | 61,3 | 9 |
| 26,2/38,7 | -9,3 | 54 | 53,1 | 49,8 | 21,6 (av) | 0 |
Om det nu ngt problem/fel finns det ngn servicefirma i Sthlm (sydväst) som är lämplig att kontakta? Ngt rörigt kanske men som sagt pumpar är inte mitt område och oerhört tacksam för råd och svar.