0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om tankarna är kopplade parallelt och det verkar dom vara så kommer dom tömmas och laddas i stort sett parallelt.
Jag skulle prova att köra på ett tag och se om det hela inte löser sig när golven och huset blir uppvärmt.Vad gäller kaminen så kan du kolla upp hur mycket energi du stoppar in?Väg en säck ved, kolla hur lång tid det tar att elda upp veden, och räkna fram hur mycket energi du egentligen stoppat in i pannan.Räkna med att veden ger ca 3,4 kWh/kg totalt (80% verkningsgrad), så 24 kWh motsvarar ca 7 kg ved.Vad gäller acktankarna så är jag inte nån expert på ämnet, men jag tror det är rimligt att slavtanken ska tömmas på värme först och tanken med VVB ska hållas varm så länge som möjligt.
Om huset är nybyggt så har du massvis med vatten i betongen (ca 170l/m³ betong) som ännu inte hunnit torka och det lär ta ett bra tag om jag förstått det hela rätt.Vad har du för returtemperatur på golvvärmen i förhållande till temperaturen längst ner i tekniktankens botten?
Ok, den där skissen var bättre.Jag skulle ladda sekvensiellt, men frågan är snarast när du väl fått upp temperaturen i båda tankarna (vilket du kommer få så småningom när huset blir varmt och termostaterna börjar reglera), hur får du över värmen från slavtanken till tekniktanken?Det hade nog kanske varit bättre att låta returen från GV gå via samma anslutning som till kamin just för att få över värmen från slavtanken till tekniktanken?Min idé är då att om returen från GV går in i botten i slavtanken så kommer det varma vattnet i denna tank successivt flyttas över till tekniktanken.