Hej,
imorse när jag vaknade hörde jag att det lät lite annorlunda om fläkten i värmepumpen, ett litet visslande/vinande ljud samt att det var dåligt drag i ventilationen. Provade att slå av den och hörde då hur det rann ur en massa kondensvatten. Eftersom att jag hade bråttom till jobbet fick det vänta tills ikväll med att inspektera den, den lät visserligen bättre nu och det var bättre drag när jag kom hem men jag öppnade den ändå.
Det enda jag kunde konstatera var att det satt en väldans massa kondensvatten i flänsarna på förångaren som lixom inte rann ut, när jag drog på dom med handen rann det ner, ungefär som att det var någon typ av ytspänning. Jag antar att det var därför den sög lite dåligt imorse.
Min fråga är därför, är det "normalt" att vattnet kan fastna så. Kan man isåfall göra något åt det, så att det inte händer igen.
Vi hade det nog extremt fuktigt här i helgen med fest, övernattande gäster, flera duschningar, våttorkning av golv samt ett väder som gick från -5 till 0 med snöblask.
/Erik