0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej. Köpte en Sanyo 123 på Richardsons i Karlstad och fick den "installerad" för tre veckor sedan. Temperaturen i lokalen har ännu ej gått över +10 trots att utetemperaturen mesta tiden legat på -4. Utedelen för ett djävla liv emellanåt. Maxtemp på utblåset inne har varit +19 och leverantören tycker att jag skall förstå att det bara är ett komplement till annan värme och jag inte skall förvänta mej att den ska klara mina 300 kbm eftersom det blir sån takhöjd.(golvyta 75kvm) Va fan ska man tro. Installationsprotokollet saknar uppgifter om strömförbrukning/ utblåstemp/ förångningtemp/tryck. Kommentaren lyder: Startar ej på kyla, för kallt inne.Inte kan väl en sådan pump endast hålla frostfritt? Kommentar någon?mvh Hasse
Hej. Köpte en Sanyo 123 på Richardsons i Karlstad och fick den "installerad" för tre veckor sedan. Temperaturen i lokalen har ännu ej gått över +10 trots att utetemperaturen mesta tiden legat på -4. Utedelen för ett djävla liv emellanåt. Maxtemp på utblåset inne har varit +19 och leverantören tycker att jag skall förstå att det bara är ett komplement till annan värme och jag inte skall förvänta mej att den ska klara mina 300 kbm eftersom det blir sån takhöjd.(golvyta 75kvm) Va fan ska man tro. Installationsprotokollet saknar uppgifter om strömförbrukning/ utblåstemp/ förångningtemp/tryck. Kommentaren lyder: Startar ej på kyla, för kallt inne.Inte kan väl en sådan pump endast hålla frostfritt? Kommentar någon?mvh HasseHallå!Ett ev. svar på att utedelen för liv.Har själv en 123EH.Min utedel började föra liv.Jag öppnade utedelen och tittade inuti.Och vad fick man se.Bakom kompressorn runt ett kylrör hade det bildadts en isklump.(stor som en "pingisboll").Detta medförde att vibrationer överfördes mellan kylrören.(det skallrade).Fick ta en hårblås att tina bort isen.
Hej!Äntligen har jag fått min nya Sanyo 123an . Mitt hus är på 177kvm, 1 1/2-plan med direkt-el. Jag läste Råd&Röns test och bestämde att skaffa en Sanyo eftersom den var bäst i test med avseende på besparing och ljusnivå enl. rapporten. Först var jag osäkert på om den skulle räcka till för mitt hus men efter samtal med olika kylföretag och mönterer var svaren enhälliga. "Det ska inte vara något problem!"Nu har jag haft den igång mer än 2 veckor. De första dagarna kände jag mig riktigt besviken. Efter igångkörningen började jag skruva ned samtliga värmeelement förutom badrummet, toan och gruvköket. Men efter en natts körning kunde jag konstatera att pumpen inte ens kunna hålla 19-20°C. Pumpen var inställd på 23°C och i huset varierade mellan 17-19°C beror på var man befinner sig:'(. Pumpen avfrostade efter varje 30min-körning och ute temp. var ca -1 - -10.Jag ringde till kylföretaget som har installerat pumpen men fick inget vettigt svar eftersom de normalt brukar installera Mitsubishi.Jag försökte ställa in 30°C och placerade fjärrkontrollen på lite olika ställe, försökte ställa luftspridare och fläkthastigheten på alla möjliga viss, men det blev inte bättre.Till sist ställde jag in pumpen på 21°C, luftspridare på 45 graders vinkel, fläkthastighet på max och värmde upp huset med mina gamla värmeelement till 20-21°C. När huset var uppvärmt skruvade jag ned tempen på elemten till 15. Sedan har jag hittat ett annat ställe för placering av fjärrkontrollen där den fortfarande har kontakt med aggregatet. (OBS!! Väldigt viktig. Sensorn på aggregatet funkar sämre).Efter det fungera pumpen mycket bättre. Nu har jag ca 19-20°C i nästan hela huset, förutom 2 sovrum på OV som ligger längst bort från aggregatet, där får jag stötta till med elvärme.Nu vänta jag och se hur det blir när utetemp. börja dala nedåt.Är det nån där ute som har haft samma problem? Eftersom jag måste köra med max fläkthastighet så är den inte den tystaste maskinen längre. Sedan börjar man fundera hur det blir med bespringen om man bor i Skåne som kanske har fuktigare luft än andra ställe och maskinen behöver avfrostas oftare. Man känner direkt kylan börjar kryper in i huset när maskinen håller på och avfrosta under ca 12min./Gonzol
Var ut till sommarhuset över dagen. Var intresserad hur pumpen ( en Sanyo 123 ehn) klarade av vinterkylan. Det var minus 9 ute och jag hade pumpen inställd på 18 grader. I min enfald trodde jag att det skulle vara 18 grader inne men tempen låg på 12. Sovrummet som ligger längst bort hade 10 grader. Jag borde kanske höja börtempen till 20 ifall det kommer en knäpp på minus 15 eller lägre. Lite besviken är jag nog eller är jag orealistig?