0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mmm, polisen borde inte få jaga någon, oavsett brott, och allra minst vanliga hederliga fortkörare.Jag kan ha överseende med att de jagar tjuvar som kör för fort, eller rånare, eller fartdårar som medvetet kör om polisen och ger dem fingret, men inte vanliga hederliga fortkörare...Rent allmänt kan jag väl hålla med er allihop, polisen skall inte stoppa tjuvar, kosta vad det kosta vill, men samtidigt tycker jag att just denna åtgärd var en sådan åtgärd som kan anses vara adekvat, och i princip kan man väl säga att föraren av den undflyande bilen begick självmord och dråp.Sen vet vi ju alla från tidigare incidenter att polsien tycker att det är skitkul att jaga fortkörare och småkriminella, med risk för egna och andras liv, vilket på intet sätt är rätt, men samtidigt otroligt svårt att komma ifrån.Man kan väl önska att alla dåliga poliser, som bara jagar för att det är kul, slutar upp med det, och att de poliser som verkligen kan avgöra när det är rådligt att jaga då också gör det.För egen del kan jag väl säga att jag alldeles säkert skulle börja köra fortare om jag var jagad av polisen och visste att polisen aldrig fick "jaga" i mer än 30 km/h för fort, eller att de var tvungna att backa om det fanns risk för annans fara.Som en liten anekdot kan jag berätta om min kompis som inte stannade vid stoppskylt, blev jagad av polisen (Kl 22.00, mörkt och -15 grader ute) och körde genom tätbebeyggt område (50 km/h skyltat) med släckta lysen i 160 km/h.Polisen hängde på, och knappade in på rakorna.De fick honom till sist, när han parkerat och sprungit in och "hälsat på" hos en helt okänd familj.Visst, polisen gjorde fel, men den gången gick det vägen, "boven" blev fast, och ingen oskyldig behövde sätta livet till, men min bestämda uppfattning är att polisen tog risker som vida överstiger det som kan anses vara rimligt för att få fast en kille som inte stannat vid en stoppskylt, på en liten ort, utan trafik, kl 22.00 en mörk och kall vinterkväll mitt i veckan.
Konsensus är lätt.Alla människor som begår brott i vårt samhälle ska ställas till svars för det.
Det finns tydliga anvisningar från Rikspolisstyrelsen om vad man ska göra i samband med ett fast hinder. Polisbilar ska stå vid det fasta hindret med blinkande blåljus, bland annat, men det har man uppenbarligen inte gjort, säger chefsåklagare Håkan Roswall till Aftonbladet.– Redan där är det ett tjänstefel. Sedan får vi se om det räcker till vållande till annans död, utöver det.