Det finns inte en pryl du kan mäta bättre med en kontakt-termometer eller spot-IR mot vad du kan göra med en värmekamera.
Jag behöver bara rikta den mot en rör och den visar inte bara temp utan också min taskiga isolering.
Jag ser en livebild och kan peka vart jag vill, all värmestrålning syns.
Om man kan och förstår hur en värmekamerafungerar är den ovärderlig, dock finns det många lycksökare som skaffat sig en kamera i tron om att den kan ersätta andra instrument, ett vanligt fel är att man inte förstår emission, reflektion och transmission, dvs. Alla temperaturer blir helt enkelt fel.
Dock är det väldigt enkelt att hitta avvikelser med värmekameran, men för det mesta krävs det mer än så.
Ett exempel, ta en bild på några värmerör, du kommer aldrig att få rätt temp på samtliga, däremot kommer du se avvikelser och det beror inte bara på tempskillnader.
Med en manuell termometer/givare mäter du enkelt rätt temp men du har svårare att kontrollera avvikelser med ett (1) instrument, avvikelser klarar däremot värmekameran snabbt och enkelt men inte att få fram exakt temp på flera objekt på samma bild, men vad skulle du egentligen få fram?
Som sagt, en värmekamera är bra om man vet och förstår hur de fungerar.