0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gratulerar!Jag blir nog den andre känns det som!
Det känns coolt med en värmekamera.Att kunna fotografera värme är häftigt.
Vi väntar tålmodigt på lite bilder
Det känns coolt med en värmekamera.
Jag har köpt en och jag är garanterat den första i forumet som äger en själv Nu blir det många värmebilder.Glömde,Stolt som fan är jag!
320 x 240.. Bah! Man vill ju ha en med VGA-upplösning åtminstone, eller varför inte 12 megapixar på en gång. Det är lördag och jag känner mig för lat för att googla loss.. Vad är det som gör IR-kameror så speciella och framförallt dyra? Antar att tillverkningen är lite mer komplicerad än att bara ta en vanlig billig mobilkamerasensor och montera ett filter på... Men den IR-känsliga komponenten i larmdektektorer o.s.v.. är ju ingen dyrbar sak, och bygger man upp en sensormatris med ett antal sådana och förser detta med optik så borde man ha en duglig IR-kamera sen?Eller göra det samma med en IR-termometer? Kan man ställa in fokus ordentligt så den enbart mäter på en liten punkt så borde man även kunna "scanna" av mätområdet rad för rad och få en termografisk bild med valfri upplösning. Kanske tar en stund detta, men huset man mäter på står ju ändå där det står.