Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framledningstemperatur  (läst 2697 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baobab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hög framledningstemperatur
« skrivet: 06 mars 2013, 14:18:37 »
Hej, måste fråga om följande. Har en nyinstallerad F370 FLVP som kör golvvärme i betongplatta på Gotland. Niben matar till ett Uponor reglersystem med autobalansering (Control System DEM). Ca 90 kvm. Har kört på kurva 6 (enl manual) och med -1 i förskjutning. Har utegivare och innegivare installerad.

Jag upplever att systemet många gånger leder fram jäkligt varmt vatten, betydligt högre än beräknad framledning, även när den INTE producerar tappvarmvatten och när temperaturen inne dessutom dessutom är långt över den beräknade. Ta t ex nedanstående exempel:

Nu står hela systemet i semesterläge. Reglersystemet till golvvärmen är inställt på semesterläge 18 grader och Niben är även den inställd på semesterläge 18 grader samt avstängt vv. Ändå ser det nu ut så här (har sms 40 och får då denna info i mobilen):

fram:57.1
retur:28.6
ute:7.9
inne:19.9
berfram:21.4
frånluft:19.1
avluft:20.0
förångare:19.8
vv:33.8

Ser ju onekligen märkligt ut. Varmvattnet är alltså avstängt och den inställda temperaturen inne är 18 grader. Nu tror jag solen ligger på och det är två grader varmare än inställt inomhus, ändå brassar systemet fram 57,1. Observera att kompressorn inte heller går. Står pumpjäkeln och bränner med patronen fast den inte behöver? Eller är det ett mätfel? Sen kan jag inte tänka mig att reglersystemet kör ut 57,1 grader i golvvärmesystemet, men varför då denna siffra?

Tankar?

/MÃ¥rten




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2013, 14:50:05 »
Mina 50 cent:
VP'n har avslutat en värmecykel för en liten stund sen och framledningen sitter så nära kompressorn att den värms av restvärmen när cirkulationen stannar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad baobab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2013, 15:05:25 »
Hej, den har iofs kört på ett tag under natten, men kompressorn har inte gått sen i förmiddags. Vid kl 12 idag (efter komp stängt av) var framledningstempen 46 grader. Nu, tre timmar senare är den 57,3. Under den här tiden har kompressorn alltså inte gått. Låter ju iofs vettigt att framledningen värms av restvärme om cirkulationen står still... men tror du restvärmen hänger kvar så pass länge? Och om det stämmer så är ju den givaren mer eller mindre helt opålitlig, eller?




Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13176
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hög framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2013, 15:14:22 »
Alla givare är helt opålitliga om man inte har cirkulation och av skillnaden mellan fram och retur att döma så har du ingen cirkulation. Jag vet inte hur Nibe funkar, men det är säkert så det skall vara i semesterläget...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!