Reflekterade över en sak idag då jag småmicklade med bilen, vartefter som motortempen steg så fick den någorlunda tomgång. Då fick jag för mig att jag skulle kolla kylvätsketempsensorn, det är en 4-polig rackare. Det är oändlig resistans i den, oavsett mellan vilka stift jag mäter. Jag har ett svagt minne av att dessa sensorer är av NTC-typ, vilket betyder att den torde vara defekt. Motståndet skall minska i dom ju högre temperatur. Frågan är varför detta inte lagrats i femininet, om den nu är defekt.
Någon som har en aning om exakt hur dessa skall bete sig..?
Det finns en uppsjö av olika fyrpoliga motortempgivare till VAG-bilar. Kolla detaljnummer och färg på kontaktdon och eventuell märkring, så kanske man kan reda ut exakt vilken sorts givare du har.
Det finns också termokontakter som sluter eller bryter vid stigande temperatur som i övrigt ser ut precis som de analoga tempgivarna, kan det möjligen vara en sådan du har hittat i motorrummet och mätt på?
Typiskt är att tempgivaren för motorstyrsystemet ska ha 2,5 kohm vid rumstemperatur och ungefär 300 ohm vid varm motor. Givaren för tempmätaren har ungefär 1 kohm respektive 100 ohm.
Om du mäter spänning i givarkontakten när den är losskopplad från givaren (tryck INTE in en rund testpinne i kontaktens hylsor, då bucklas hylsorna sönder och kan sedan inte ge bra kontakt mot givaren, istället kan man hålla testpinnen försiktigt mot hylsan eller göra i ordning testsladdar med 2,8 x 0,5 mm flatstift) så kan du vänta dig 5 V mellan hylsorna för motorstyrsystemet och vanligtvis 9-10 V mellan hylsorna för tempmätaren. Mellan eventuella anslutningar för termokontakt är det troligen batterispänning, dvs ungefär 12 V.