0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tomgångsproblem på VAG-bil från 90-talet? Misstänk i första hand trasig slang mellan insugningsröret och bromsservot. Ofta är det en mjuk oarmerad gummislang, ca 10 cm lång, närmast insugningsröret som sedan är skarvad till ett styvt plaströr. Den där gummislangen brukar spricka, gärna på baksidan in mot torpedväggen så det inte syns vid en snabb anblick, med påföljd att motorn får kopiösa mängder tjuvluft och går dåligt eller inte alls på tomgång.LMM-problem är vanligt på VAG-bilar med Bosch motorstyrsystem (Motronic ML 5.7 eller vad det nu brukar heta), medan den LMM som hör ihop med Siemens motorstyrsystem (Simos) tycks hålla bättre.Om motorn skulle ha centralinsprutning (Mono-Motronic) så är ett vanligt fel att gummimellanlägget mellan spjällhus och insugningsrör spricker, så att motorn drar tjuvluft den vägen.Tänk på att en vanlig OBD-kabel (och dito programvara) inte alltid går att använda till VAG-bilar före 2001 även om det råkar finnas en standardiserad OBD-kontakt. Vid problem får man istället använda VAG-COM och en tillhörande "dum" kabel. Äldre versioner av VAG-COM är gratis, och en kabel får man för några hundralappar på eBay.