Jag funderar på vad som är kylmedia i värmepumpar och om detta kommer att bli vanligare
:
http://www.nyheterna.net/NYHETER/Hul...mp-exploderadenyheterna.net
Värmepump exploderade
Hultsfred/Vimmerby Publicerad 130301 09:29
Räddningstjänsten i Vimmerby fick på fredagsmorgonen rycka ut till en villa på Egnahemsgatan i Vimmerby för att släcka en brand i en luftvärmepump.
Det var grannar som slagit larm efter att ha hört en explosion och när man tittade ut, såg man att det slog upp lågor vid grannfastigheten.
Räddningstjänsten kunde dock snabbt släcka ner lågorna innan de fått ordentligt fäste i husets träfasad. Varför luftvärmepumpen börjat brinna, vet man inte
Jag sökte lite på R410, gissa vad jag fann
:
R-410A är en färglös och vid rumstemperatur och normalt atmosvärstryck gas. Ett vanligt användningsområde för R410A är som köldmedium i kylanläggningar och värmepumpar. R-410A består av pentafluoretan och difluormetan.
Difluormetan eller metylendifluorid är en halogenalkan med formeln CH2F2. Den skiljer sig från många andra freoner genom att den inte är skadlig för ozonlagret och att den är brandfarlig. En azeotrop blandning av difluormetan och pentafluoretan som går under namnet R-410A och används som köldmedium i nya kylskåp och värmepumpar.
Trots att den anses som ett miljövänligare alternativ till andra freoner så har den en GWP på 550.
Ämne som helt eller delvis kommer att förångas vid normal temperatur och atmosfärstryck eller som i kontakt med luft självantänder (till exempel propan). Flampunkt under 23 °C.
Med tanke på att en stor del av kylmediet befinner sig innomhus............
detta känns mycket otrevligt