Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
avfrostning Flm
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: avfrostning Flm (läst 1323 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19385
Karma +15/-15
Smurfen.
avfrostning Flm
«
skrivet:
02 mars 2013, 19:35:19 »
Citera
Ska intallera ett vent agg liknande Nibes Flm men när behövs det avfrostas är det när inkommande kb går under nollan eller hur funkar det
Har en timmer styrning för montage på din skena liggande som jag ev tänker använda då kan man köra utan avfrostning nästan hela året och vid riktig kyla när ev kb kryper under nollan så får cp som sitter till aggregatet stoppa ibland så det avfrostas.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30492
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: avfrostning Flm
«
Svar #1 skrivet:
02 mars 2013, 22:01:56 »
Citera
Det står inget om avfrostning i manualen till FLM.
Men man ställer in flödet med hjälp av CP och trimventil, man borde ju kunna justera ner flödet lite om det växer på lite frost då det är som kallast ute.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
02 mars 2013, 22:22:34 »
Citera
Det är ingen Flm jag ska installera men en liknande en Lwm250 och den har en avfrostning via tidur och en ventil som blockerar flödet men det kommer inte funka för mig för jag kommer att koppla in den på annat sätt liknade Nibes flm med en extern cp men undrar om det behövs avfrostning min kb in temp har legat som lägst på 0,6 grader då bör det väl inte frysa på mycket eller ? Möjligheten finns ju att koppla in cp via tiduret men tycker det känns dumt att avfrosta hela året när det endast är några dar kb ligger så lågt under längre tid för när vp stoppar så bör det ju tina i och med att kb stiger annars ska jag koppla cp via externt tidur har ett som ligger och skräpar och kan sätta det i samma kapsling som elmätaren ska sitta i om det nu kommer behövas avfrostning
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Puckonen
Mer intresserad än just
Expert på värmepump
Antal inlägg: 683
Karma +0/-0
Gissar oftast fruktansvärt dåligt... :/
Puckonen
«
Svar #3 skrivet:
02 mars 2013, 23:19:15 »
Citera
På Nibes FLM finns inställning på pumpen för periodisk avfrostning av FLM, men med positiv temp på KB känns det som sagt lite overkill. Skulle det bli riktigt kallt på KBin så är det ju inget som "plötsligt" händer. Du lär ju se att det barkar åt det hållet långt innan det blir aktuellt.
Loggat
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30492
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
03 mars 2013, 08:13:47 »
Citera
Jag skulle köra utan avfrostning och ha koll på KB-temp.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +15/-15
Smurfen.
«
Svar #5 skrivet:
03 mars 2013, 09:14:30 »
Citera
Blir nog så att jag provar utan inte värre än att det blir som vanligt
gör om gör rätt
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
avfrostning Flm
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 726
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
lubbis
Heat?
a44
llamasson00
rocas
purjo__
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info