0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man tar till vilka metoder som helst för att marknadsföra sin pump (värmer gött vid -30°C!!). Man dunkar varandra i ryggen till det lyckade köpet. Nu t.o.m. i egen avdelning i forumet. Jag har sagt det förut men får inte säga det igen. Men! Dock. Är det så här forumet ska användas? Vilka förväntningar skapar detta hos nya läsare? Är detta mindre alvarligt än försök till befogad kritik?
Låt oss anta cop=1, och en husel på 1000w då får vi 2400W för uppvärmning. Med en tempdiff på 22+26=48 grader får vi ett läckage på 50W/grad. Det kanske är rimligt för ett litet välisolerat hus utan ventilation. Som jämförelse har jag ca 200w/grad men det bryter mot alla förytsättningarna.Någon som skrev tidigare och var nöjd med sin fantastiska Toshiba hade ett läckage på ca 70W/grad.Med lågt läckage och mycket hushållsel, så klarar man låga utetemperaturer oavsett vilken pump man har. En mindre skillnad i cop har ingen avgörande skillnad.
-26 ute och E9DKE leverera fortfarande skön värme inne i huset som är på 80m2. Innetemperaturen är på 22+ och inga andra värmekällor används. Fjärrkontrollen är inställd på 24 grader å 4:ans fläktläge.
Citat från: Dogbert skrivet 22 november 2005, 02:09:06Låt oss anta cop=1, och en husel på 1000w då får vi 2400W för uppvärmning. Med en tempdiff på 22+26=48 grader får vi ett läckage på 50W/grad. Det kanske är rimligt för ett litet välisolerat hus utan ventilation. Som jämförelse har jag ca 200w/grad men det bryter mot alla förytsättningarna.Någon som skrev tidigare och var nöjd med sin fantastiska Toshiba hade ett läckage på ca 70W/grad.Med lågt läckage och mycket hushållsel, så klarar man låga utetemperaturer oavsett vilken pump man har. En mindre skillnad i cop har ingen avgörande skillnad.Så sant som det är sagt!Tänk på det alla ni som läser "värmer hela huset med xxx luftvärmepump vid -20 grader"Visst finns skillnader olika luftvärmepumpar emellan, men jag hävdar att mellan de stora tillverkarnas värmepumpar (av jämförbar uteffekt) är det mer av finesser, ljudnivåer, inställningsmöjligheter, design och kvalite än skillnad i COP som bör avgöra vilken man väljer.