0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man skall ha en tank enbart som volymförstorare, behöver den då verkligen vara precis invid pannan?
Smurfen, denna diskussion är gammal vid detta laget så jag rekommenderar att du söker på alla tidigare avhandlingar om du läsa på i ämnet. Du som är en så frekvent skribent borde ju framför allt veta att Energimyndighetens test visar på att den totala verkningsgraden på systemet inte är bättre på direktkondenserande on/off än på shuntade. Bortsett från CTC kanske, men den är ju begränsad av pannkonstruktionen i EcoEl.I teorin ska en direktkondenserade erbjuda bättre verkningsgrad, men jag och elbolaget lever i verkligheten. Och där ligger jag och min shuntade lösning på en årsverkningsgrad på 2.8-2.9. Nibe har bytt till shuntat som jag nämnde ovan, det kanske är en väckarklocka? /Marcus
Vilken fördel finns det med shunt till en vp som jobbar mot en ganska stort system förutom ev knäppningar
Nej man brukar bara behöva flytta givaren om man har arbetstank.
Jo pumpen kommer gå längre med mera vatten att värma tar det längre tid att få upp tempen och längre tid innan den sjunker så jag tror det blir