0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men nu menade jag på den där skivan han har gjort det på.Ingen parabol, den har man till TV:n
Nej det går väl inte, eller går och går, man får väl bara en stråle mot fokus då Med fler speglar riktade mot fokus blir det väl fler strålar som strålar mot fokus och därmed mer effekt av det hela
Ja trodde att melodin var det att ha flera olika speglar och att en folie, oavsett om den sitter på skiva eller en parabol bara skulle ge en stråle så länge den är slät och fin.Skulle man tex skrynkla den som en folie så skulle det ju isf bli flera "bryt" på folien och därmed fler strålar från den mot fokus (om "bryten" var riktade rätt då), likt alla dessa speglar Roland har monterat.Men där hade jag alltså helt fel då...
Vilken grej hur har du gjort för att få speglarna i rätt vinkel
Så även om man vet hur den första spegeln i varje "cirkel" ska sitta så ska inte resterande speglar i den cirkeln sitta i samma vinkel?
Hur tänker du göra för att konstruktionen ska följa med i jordens rörelse och alltid vara riktad mot solen?
När man bygger med plana speglar så är det bättre ju mindre speglarna är - Brännpunkten kan inte bli mindre än diametern på de enskilda speglarna.
Se bara till så du inte sätter eld på grannens hus när du monterat den i trädgården.
Gamla paraboler finns väl lite här och var, och att limma på ett reflekterande material borde inte vara så svårt för de som vill labba med detta, men jag funderar mer på om det inte skall vara bättre/ge mer effekt om man körde med en vanlig solfångare som tog upp reflektionerna från 4 eller 9 speglar i samma storlek som själva solfångaren.Nackdelen med detta är ju att det blir stort, och kräver en rejäl apparatur för att kunna få allt att följa solen...Det gäller ju helt enkelt att det skall bli billigare än att sätta upp konventionella solfångare, eller att man kan genererar högvärdigare energi med hjälp av ångan, typ elektricitet med hjälp av peltierelement?