0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Två trådar Du har stängt av ditt tillskott, det har jag gjort till min FTX
Har sedan några år en väl fungerande bergvärme anläggning (Nibe1245 10KW, 220 m borra) men ska i sommar installera en FTX på vinden för ett behagligare inneklimat samt nyttja all värme som annars sugs ut, har ett SPA bad som genererar en del värme i källaren som annars bara sugs ut....har hittat aggregatet Heru 130 S EC 2 från Östberg.Funderar på att montera ett värmebatteri som jag sedan ansluter till värmepumpen.Är detta en tokig idé eller ? Lägger hellre till pengar vid installationen och får en bra anläggning och inte behöver nyttja eltillskottet i FTXen. Känns lite sådär att dra upp vatten på kallvinden men i värsta fall får jag väl fylla systemet med sprit.Jag ventilerar/värmer upp ungefär 250m2 har golvvärme i majoriteten av ytan. huset är på två plan.Tack för lite inputs./Per
Hej Erik-m-j, låter intressant inget jag läst om faktiskt.....lite nyfiken på hur man balanserar/reglerar flödet mellan olika rum.
Eller menar Du att fläkhastigheten på från-luften sänks på kvällarna eller görs detta med elektro-mekaniska spjäll ?
Vissa rör är ganska långa så jag funderar på om jag ska montera Irisspjäll på dessa för injustering ?
Funderar på att montera en fuktgivare då vi har ett stort bad i källaren som genererar en hel del fukt som ska ut....antar att jag då slipper forcera frånluften utan detta görs automatiskt ?
.... till-luft som ska vara inställt på 6liter/sekund och från-luft som ska vara inställt på 12 liter/sekund i mitt badrum ..
Finns det givare som kan känna av fuktigheten i frånluften (i kanalen) istället för att ha en rumsgivare (eller flera)
Okej Sad_ant, tack, namn på några ventiler (antar att det tilluft Du menar) som fungerar bra, dom flesta rören är dragna både till och frånluft under åren då jag renoverat kåken så i sommar ska ska det sys ihop.....hör mycket om "flexibla ljuddämpare" är det bara på tillufts sidan ? Eller är det för att man bara har tilluft i ljud kännsligare områden t,ex sovrum ?