Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög ljudnivÃ¥, vibrationer och stomljud pÃ¥ nyinstallerad Thermia Optimum Duo  (läst 28820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Upp med lite bilder på hur vp ser ut internt så ska vi se!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2994
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Besökte min syster över julen som har en vanlig diplomat 8. Döm till min förvåning att den var knäpptyst jämfört med min??!! T.ex. då min startar hör man tydligt att cp varvar upp och börjar pumpa vatten från hålet (lite sörplande ljud). Och start av kompressorn gör sig även påmind. Där hörde man knapp att vare sig cp eller kompressor startade?!

Största skillnaden i underlaget vad jag vet är att min pump står på betonggolvet medans deras pum (eller hela tekniska utrymmet) står på ett helt skillt glasfibergolv. Det första byggarna gjorde där var att sätta in det golvet direkt mot isoleringen och jag tror att plattan i resten av huset bara ligger mot detta glasfibergolv.

Är det då vibrationer i golvet som får min pump att ha mera ljud då den annars ska vara tystare än diplomaten?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Det måste vara något mer i din systers anläggning. Jag har en likadan pump som hon och den låter mycket mer än jag hade hoppats på. Visst, den står direkt på betonggolv men om den så hade svävat ett par centimeter ovanför detta så hade den låtit rejält ändå... :(
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hej
Har en Diplomat Duo 12 och vad det gäller ljud så är det plåtskåpet långt ifrån optimalt ljudisolerad från fabriken!
Det finns flera öppningar som kan isoleras igen, samt att rör i pumpdelen låg emot isolerskivan som satt original innanför på dörren (kolla detta på din pump).
Dörrens isolering tog jag helt sonika bort och kompletterade sedan med helt nytt självhäftande ljud dämpande material....som ej tar i/ligger mot rören från pumpen.
Jag har även kompletterat upp med mera isolering i skåpet genom att kolla vart bristerna finns (plåtskåpet har t.ex ingen ljud dämpning alls på sidorna i skåpet ovanför pumpdelen så plåten vibrerar duktigt.....prova att hålla ett finger på skåpets utsida på båda sidor så märker du skillnaden.

Det är ganska enkla åtgärder men oj vilken stor skillnad det blev, nu hör jag den inte alls om jag inte går in i rummet den står i!
Min ljudmätning gav efter åtgärd 43dB 1 meter framför.....
Jag kan ta några kort i pumpen på isoleringen som är gjord om du vill.

Här kommer till sist några bilder som stöd till texten!
1. Original isolerskivan i dörren togs bort då den fortplantade kompressorvibrationerna via rör och skiva till skåpet!
2. Täck hålet mellan nedre och övre delen av skåpet längst in i skåpet. Isoleringen på bakdelen av skåpet täcker även ett stort hål som vätter mot väggen....där kom mkt ljud ut!
3. En bild på interna isoleringen som lagts in i skåpets övre del.
4. Samma isolering lades även i den främre delen som också hade en öppning mellan kompressor delen och överdelen av skåpet
    Jag klistrade pÃ¥ stomljudspapp i hela övre skÃ¥p delen bakom den tillagda isoleringen tung självhäftande stomljuds isolermatta, sitter även pÃ¥ insidan dörren (se bild 1.)

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Är det bara jag som tycker att det är lite svårt att se hur blueswede har gjort isoleringen...? Skulle det vara möjligt att få lite fler bilder och kanske framförallt då som ger lite bättre översikt?

Dessutom skulle det vara jättefint att få veta vad du använt för material för dämpningen.

Mvh
Fred
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
Så här dämpade jag min Optimum.
Tog bort gamla isoleringen som låg mot rören.
Klistrade en bitumen matta för att minska vibrationerna i plåten.
Sen en typ 20 mm tjock dämpmatta på det.

Satte givetvis dämpmattan hela bredden, lämnade sista biten när jag fotade så man ser att det är en bitumenmatta bakom.

Hade det hemma då det blivit över från ett annat projekt, köpt från Biltema för runt en hundring.

Funkade riktigt bra, betydligt tystare numer  :)
Ska fortsätta isolera resten av dörren och insidan de jag kommer åt + diverse hål som finns.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad HÃ¥kan F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat G2
Hur har det gått?
Vill bara meddela att efter jag rengjort smuttsfällan i radiatorsystemet blev min värmepump mycket tystare. Förut kunde man höra ett inte störande men mycket tydligt tjutande ljud men det är nu helt borta.
Antar att arbetstrycket helt enkelt sjönk så pumpen går lättare. Nu hörs bara ett svagt susande i radiatorerna från det cirkulerande vattnet.

mvh / HÃ¥kan F
OMG, I have finally discovered what's wrong with my brain: On the left side, there is nothing right, and on the right side, there is nothing left...

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Jag skulle verkligen vilja följa de exempel som finns här i tråden men efter en mailkonversation med Thermia så känner jag att jag inte vågar. De kunde inte lova att garantier och försäkringar gäller ifall jag skulle sätta igång och ljuddämpa pumpens insida. Detta är givetvis ett fullständigt logiskt och väntat svar ifrån en tillverkare eftersom de inte kan veta vad kunden kan hitta på för tokigheter om de skulle ge "cart blanche". Samma svar blev det gällande "ThermIQ"-systemet...

ThermIQ kör jag eftersom det bara är att ta bort utan att det syns att det suttit där i händelse av något strul med pumpen...men ljudisoleringen är ju lite svårare att avlägsna spårlöst. Därför lutar det mer åt att jag bygger in hela pumpen bakom ett par skärmväggar.

Det är inte meningen att döda någons entusiasm med detta inlägg utan det är mer som en heads up så man inte står där med en trasig pump som inte går att reklamera... ::)
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad blueswede

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Jag ser inga faror alls med att stänga igen de hål som ej borde vara samt att ljudisolera dörren!
När jag pratade med Thermia så pratade jag med samma support som min ÅF gör och då sa Thermia "inga problem", samt att de var intresserade att få veta mera om de rör som låg emot dörrens hårda original isolering som överförde vibrationer.
Man ska naturligtvis inte linda in elektroniken eller isolera i nedre delen av pumpen mera än den isolering som redan finns runt rör m.m....men att dämpa stommen och sätta igen rena öppningar har ingen inverkan på pumpfunktionen. ;-)

Det skulle ju med samma logik innebära att man ej kan ställa den pÃ¥ gummifötter heller.......för dÃ¥ försvinner garantin  ::)

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Det står en G2:a i församlingshemmet här i byn och den manicken är inte tyst vill jag lova, nu stör den säkert ingen där den står och jag misstänker att de sparar pengar så att Gud rodnar.

Hursomhelst stora pumpar för ju mera oväsen och det är här en av inverterns stora fördelar (kanske den största) kommer in, visst den för oväsen även den på hög frekvens med det är ju enbart när det är rejält kallt eller i korta VV-körningar.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Jag ser inga faror alls med att stänga igen de hål som ej borde vara samt att ljudisolera dörren!
När jag pratade med Thermia så pratade jag med samma support som min ÅF gör och då sa Thermia "inga problem", samt att de var intresserade att få veta mera om de rör som låg emot dörrens hårda original isolering som överförde vibrationer.
Man ska naturligtvis inte linda in elektroniken eller isolera i nedre delen av pumpen mera än den isolering som redan finns runt rör m.m....men att dämpa stommen och sätta igen rena öppningar har ingen inverkan på pumpfunktionen. ;-)

Det skulle ju med samma logik innebära att man ej kan ställa den pÃ¥ gummifötter heller.......för dÃ¥ försvinner garantin  ::)

Jag ser inte heller några faror med att ljudisolera pumpen, speciellt om man ser till att värmen inte blir för hög runt kritiska delar, precis som du skriver...fast vad du och jag tycker spelar ju ingen roll den dag man står med en trasig pump och Thermia säger "Jaha, här är det en massa isolering...det var ju synd, då gäller ingen garanti/försäkring!"

Har du namnet pÃ¥ den du pratade med pÃ¥ Thermia? Jag skulle gärna maila samma person och fÃ¥ skriftligt att det är OK med lite ljudisolering sÃ¥ man vet att man har ryggen fri om nÃ¥got skulle hända.  tummenupp
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!