0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla som har en vedkamin/alternativ värmekälla och även låter innertempen styra sin VP bör ha upplevt detta fenomen. I mitt fall kommer de inom 1h efter att vi har börjat elda i vår Contura kamin. Min fråga är egentligen främst, hur hanterat VP styrsystem de positiva gradminuterna? Uträknad framledningstemp är i vissa fall flera grader över min aktuella framledningstemperatur(BT25) utan att det påverkar mina positiva gradminuter nämnvärt.
Lexus: Tack för ditt svar, det återspeglar dock inte riktigt de jag upplever. Eldar jag en kväll så kan jag få stillestående VP i 5-7h in på natten sen. Även om "är" värde är 2-3 grader under "bör värde" och kompressorn borde ha startat för länge sen. Det jag försöker beskriva är egentligen att rumstemperturen verkar få högre prioritet än VP kurva/yttertemp vid positiva gradminuter. Jag förstår att det inte verkar särskilt logiskt, det tycker inte jag heller, därav min fråga
max positiva gm är 100
100 är max vid vanlig drift sen kan man manuellt ställa den på ett högre eller lägre värde om man vill av nån anledning.